اجتماعیاخبار روز

تخصیص «فوق‌العاده خاص» به معلمان امروز ۹ آبان ۱۴۰۴

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدگی به معیشت فرهنگیان، اولویت اصلی ماست، گفت: «فوق‌العاده خاص» باید به آموزش و پرورش و معلمان تخصیص داده شود.

علیرضا کاظمی، در نشست صمیمی با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، افزود: رسیدگی به وضع معیشت معلمان، از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیسیون است. برای بهبود وضع موجود معلمان، همت ویژه و اعتبارات کافی لازم است و دولت نیز در این مسیر کمک خواهد کرد.

کاظمی به وضع صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: سیاست صندوق ذخیره، حرکت از بنگاه‌داری به سهامداری، تعدیل و ادغام شرکت‌های زیان ده و ایجاد سامانه شفافیت و ارتقای ساختار حراستی و نطارتی قوی است.

وی بر لزوم نظارت جدی‌تر بر مدارس غیر دولتی تاکید کرد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی نیز در حال انجام است. از مجلس تقاضا می‌شود تا با اصلاح آیین‌نامه، مشکلات موجود برای تبدیل وضع معلمان را برطرف کند.

وزیر آموزش و پرورش خواستار شد که تا تخصیص «فوق‌العاده خاص» به معلمان، در قالب نامه رسمی از طرف مجلس شورای اسلامی، به مراجع ذی‌ربط، ارائه شود، چرا که بدون اعمال فوق العاده خاص، اقتصاد معلمان تغییر نخواهد کرد.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به ضرورت تحولات ساختاری در آموزش و پرورش کشور، اظهار کرد: این سنگ بنایی که برای پرداخت حقوق و پاداش‌ها گذاشته می‌شود باید درست و دقیق باشد. برای نخستین‌بار در تاریخ آموزش‌وپرورش، پاداش بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ همزمان تأمین اعتبار شده و با اجرای آن چرخه پرداخت‌ها از یک‌ساله به شش‌ماهه کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که نظام آموزشی کشور با چالش‌های جدی روبه‌روست، افزود: مسائل و دغدغه‌های آموزش‌وپرورش بسیار است؛ اما در کنار رسیدگی به مشکلات کوتاه‌مدت، از برنامه‌های تحولی و راهبردی غفلت نکرده‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش از تحول در دو محور بنیادین نظام آموزشی سخن گفت و توضیح داد: نخست، تحول در برنامه درسی ملی است تا از آموزش حافظه‌محور به سمت برنامه‌ای مهارت‌محور، پویا و مشارکتی حرکت کنیم؛ دوم، تحول در ساختار نظام تربیتی کشور است که هرچند دشوار، اما ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرورش دینی و اخلاقی اشاره کرد و گفت: در حوزه پرورشی باید کار را برای خدا آغاز کنیم تا به “احسن عمل” برسیم. اگر نیت الهی و نیت خدایی در کار نباشد، هیچ فعالیتی در این حوزه اثرگذار نخواهد بود.

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های تربیتی، اظهار کرد: با روش‌های سنتی نمی‌توان نسل جدید را جذب کرد. قرآن و نماز را نمی‌توان با روش های قدیمی در دل دانش‌آموزان نهادینه کرد. تحول در حوزه پرورشی امروز یک اضطرار و اجبار است نه انتخاب.

کاظمی افزود: نسل آینده، نسل هوش مصنوعی است و ما باید پرورش هوشمند مبتنی بر فناوری‌های نو را جایگزین الگوهای قدیمی کنیم. ممکن است در آینده هر شهرستان با یک سامانه هوشمند مشاوره‌ای بتواند به تمام دانش‌آموزان خدمات ارائه دهد.

وی یکی از راه‌های اصلی بازگشت تربیت به مسیر واقعی خود را «بازگشت به مدرسه» دانست و گفت: فعالیت‌های پرورشی نباید در سطح جشنواره‌ها محدود بمانند. باید موقعیت‌های تربیتی را در کلاس، مدرسه و محله گسترش دهیم و شبکه مویرگی دانش‌آموزی را در سراسر کشور فعال کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت تقویت نیروی انسانی در حوزه پرورشی، افزود: ۴۰ هزار مربی پرورشی و ۱۵ هزار مشاور در کشور داریم که باید با یک شبکه هوشمند آموزشی به هم متصل شوند. بیشترین سرمایه‌گذاری ما باید روی نیروی انسانی باشد، چون مستقیم‌ترین ارتباط را با دانش‌آموز دارند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به نماز، هویت ملی و نظارت بر اردوهای دانش‌آموزی، تصریح کرد: دشمن به دنبال تربیت نسلی بی‌هویت است. ما باید با تمام ظرفیت‌ها، نماز را به عنوان یک باور درونی در وجود دانش‌آموزان نهادینه کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین از طراحی سامانه نظارت بر اردوهای دانش‌آموزی خبر داد و گفت: تجربه تلخ حوادث اخیر در برخی اردوها نشان داد که نظارت دقیق و دیجیتال ضروری است. سلامت دانش‌آموزان اولویت اول برای ما است  و هیچ مدیری نباید در این زمینه سهل‌انگاری کند.

وی اظهار امیدواری کرد: با هم‌افزایی، خرد جمعی و بهره‌گیری از فناوری، بتوانیم تحولی عمیق در حوزه پرورشی و فرهنگی کشور ایجاد کنیم؛ تحولی که منجر به تربیت نسلی مؤمن، خلاق و هوشمند شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا