معافیت مالیاتی قیمت چادر مشکی را کاهش میدهد؟ | تعداد واحدهای تولیدی محصولات مرتبط با حجاب

یک فعال حوزه حجاب گفت: حذف مالیات چادر مشکی اگر به شکل غیرمتمرکز و بدون طراحی دقیق اتفاق بیفتد، برای تولیدکننده و مصرفکننده مفید نیست.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تولید پارچه چادری، چادر مشکی، مقنعه و همچنین تولید مانتو مطابق معیارهای مصوب، بهعنوان مصادیق فعالیت فرهنگی موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم محسوب میشود. بدین ترتیب واحدهای تولیدی فعال در این حوزهها از معافیتهای مالیاتی برخوردار میشوند.
اسدالله سلیمانی، تولیدکننده و فعال حوزه حجاب گفت: در ارتباط با مسئله تبدیل محصولات مرتبط با حجاب به یک کالای فرهنگی باید توجه داشت که موضوع تنها محدود به تولید چادر نیست. آنچه که طی این سالها از دولت، کمیسیون فرهنگی مجلس و قانونگذار مطالبه شد، ظاهراً به نتیجهای رسیده که ضمن تشکر از همه کسانی که زحمت کشیدن تا این موضوع نهایی شود مثل کمیسیون فرهنگی مجلس که قابل تقدیر و تشکر است، اما با انتظاراتمان فاصله دارد.
وی ادامه داد: بهعبارتی شبیه این است که ما به دنبال یک قنادی بودیم، اما در نهایت تنها یک جعبه شیرینی به ما داده شد. این موضوع به طرز محسوسی تعدیل شده و نسبت به آنچه منظور اصلی بود، سطحیتر به نظر میرسد.
این فعال حوزه حجاب گفت: هدف از این درخواستها آن بود که حجاب بهعنوان محصولی تعریف شود که انچه یک زن مسلمان بتواند در اجتماع از استفاده کند، یعنی حجاب عرفی و شرعی کالای فرهنگی شناخته شود مثل مانتو چادر روسری و عبایا بهویژه چادر مشکی که عنوان حجاب برتر را به خود میگیرد، مدنظر بوده است. اما این اهداف در نهایت تنها به مباحث مرتبط با کارخانههای تولید چادر مشکی محدود شده است.
اساساً چند کارخانه تولید چادر مشکی در کشور داریم؟
وی یادآور شد: مسئلهای که پیش میآید این است که ما اساساً چند کارخانه تولید چادر مشکی در کشور داریم؟ فعلاً یک کارخانه اصلی حجاب شهرکرد فعال است. اگر قرار باشد از این کارخانه حمایت شود مثلاً با کاهش مالیات آن، آیا این حمایت واقعاً تأثیری بر قیمت تمامشده چادر برای مصرفکننده خواهد داشت؟ کاهش مالیات کارخانه در نهایت باعث نمیشود قیمت محصول کمتر شود، بلکه این اقدام صرفاً به تقویت خود کارخانه کمک میکند. اگر هدف کاهش قیمت چادر مشکی برای مصرفکنندگان باشد، لازم است رویکرد شفافتر و جامعتری اتخاذ شود، چراکه صرف کاهش مالیات کارخانه بدون برنامهریزی مشخص، نه تنها تأثیر ملموس بر بازار و زندگی مصرفکنندگان نخواهد داشت، بلکه تغییر محسوسی در تأمین نیازهای عمومی ایجاد نمیکند.
سلیمانی گفت: حدود ۸۰ درصد چادرهای مورد استفاده ما وارداتی هستند و این مسئلهای است که ما سالها درباره آن صحبت کردهایم. هدف اصلی این است که وقتی کالای فرهنگی به کشور وارد میشود، اقداماتی مثل حذف گمرک برای چادر مشکی و پارچههایی که مانتو و عبا تولید میشود، باید ارز یارانهای و ترجیحی به واردکنندگانی که در حوزه تولید محصولات حجاب فعالیت میکنند اختصاص داده شود تا این محصول برای مصرفکننده ارزانتر تمام شود. اما اگر تنها مالیات آن کاهش یابد، اثر چندانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد تولیدی و توزیعی در تهران داریم که مشغول تولید محصولات مرتبط با حجاب هستند. هدف این است که این واحدها بتوانند مواد اولیه خود را با بهرهمندی از امتیازات خاص فرهنگی وارد کنند. اما متأسفانه، تا زمانی که مواد اولیه با ارز گرانقیمت وارد شود و اقدامات اساسی برای حمایت از این حوزه انجام نشود، تغییر واقعی رخ نخواهد داد.
این تولیدکننده گفت: بحثهایی مثل مالیات، بیمه و مکان فعالیت این واحدها همه باید در قالب یک بسته جامع بررسی شوند، اما متأسفانه مسیر فعلی به نتیجه مطلوب نمیرسد. هرچند قانون هفتم معافیت مالیاتی را مطرح کرده، اما اجرای این قانون چندان تأثیرگذار نیست.
وی افزود: به طور مثال، اگر مالیات ۳۰ میلیون تومانی را از یک واحد تولیدی نگیرند، و آن واحد هم این مقدار تخفیف قائل شود قیمتی که مصرفکننده نهایی پرداخت میکند خیلی تفاوت نخواهد کرد. به طور کلی این یک اقدام سطحی و مسکنی است که اثر آن به سرعت از بین میرود.
بحث ما تنها درباره حجاب یا بیحجابی نیست
سلیمانی گفت: نکته مهم این است که بحث ما تنها درباره حجاب یا بیحجابی نیست؛ صحبت ما درباره محصولی است که حدود ۱۵ یا ۲۰ میلیون نفر از بانوان محجبه کشور از آن استفاده میکنند. حتی بانوان غیرمحجبه نیز در مراسم یا مناسبتهای مختلف از چادر استفاده میکنند، مثلاً در مشهد یا ایام عزاداری. بنابراین، این محصول در تمام نقاط ایران مخاطب دارد و نیاز به برنامهریزی اصولی برای کاهش قیمت و دسترسی آسانتر آن وجود دارد. در نهایت، حذف مالیات چادر مشکی اگر به شکل غیرمتمرکز و بدون طراحی دقیق اتفاق بیفتد، نه برای تولیدکننده مفید است و نه برای مصرفکننده.
وی یادآور شد: ما بهعنوان تولیدکنندگان و مطالبهگرانی که نیاز به توجه فرهنگی در زمینه محصولات حجاب داریم، نتوانستهایم خواستههایمان را به درستی تعریف کنیم و اطلاعات دقیق و لازم را به قانونگذاران ارائه دهیم. طی ۱۲ سال گذشته، گلایههایی از سوی مردم بهدلیل نبود پوشاک مناسب با قیمت معقول، عدم نظارت کافی در زمینه پوششهای عفیفانه و محدودیت دسترسی آسان مطرح شده است. در این راستا، سه راهکار پیشنهاد داده شد که اجرای آنها میتواند این مشکلات را مرتفع کند.
این فعال حوزه حجاب گفت: اول آنکه محصولات مرتبط با حجاب، که نماد حجاب شرعی و عرفی و ابزار استفاده زنان مسلمان برای حضور در اجتماع است، باید بهعنوان «کالای فرهنگی» شناخته شوند. این اقدام میتواند شامل اعمال تخفیفهای فرهنگی از مرحله تأمین مواد اولیه تا بیمه، مالیات و گمرک باشد. دوم آنکه ایجاد یک اتحادیه صنفی تحت نظارت نظام صنفی کشور، که وظیفهاش شامل شناسایی تولیدکنندگان واقعی، نظارت بر فروش، بررسی کیفیت محصولات و رعایت شئونات مربوطه باشد.
سلیمانی گفت: سوم فراهمسازی مراکز عرضه مناسب از طریق همکاری نهادهای دولتی مانند شهرداریها و استانداریها جهت ارائه این محصولات است؛ با اجرای این سه راهکار، دسترسی آسان، قیمت مناسب و نظارت مؤثر تضمین خواهد شد. در نهایت اگر بپذیریم که حجاب سد اصلی و ستون استواری بنیان خانواده است، اجرای این اقدامات برای یک دولت اسلامی میتواند بسیار شیرین و ساده باشد.
گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.




