اخبار روزاقتصادی

پیش بینی قیمت خودرو در هفته دوم آبان ۱۴۰۴

بازار خودرو در هفته اول آبان ۱۴۰۴ با نوسانات قابل توجهی همراه بود؛ بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که در حالی‌که برخی مدل‌ها از محصولات ایران خودرو کاهش اندک را تجربه کرده‌اند، بخش عمده‌ای از خودروهای شرکت سایپا با رشد قیمت مواجه شده‌اند. این روند افزایشی هم‌زمان با اعلام رسمی افزایش نرخ کارخانه‌ای محصولات سایپا، بیانگر اثرگذاری مستقیم سیاست‌های تولیدکنندگان بر بازار آزاد است.

مهر نوشت: البته باید توجه داشت که ایران‌خودرو زودتر از سایپا اقدام به اعلام افزایش نرخ کارخانه‌ای محصولات خود کرد و اثر این تصمیم در هفته‌های پایانی مهر به‌وضوح در بازار نمایان شد. با گذشت زمان و ورود به هفته نخست آبان، شدت تأثیر این افزایش قیمت تا حدی کاهش یافته و همین موضوع باعث افت نسبی قیمت برخی مدل‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد شده است.

بر اساس رصد قیمت‌ها در ۸ آبان ۱۴۰۴، مدل‌هایی همچون دنا پلاس با کاهش ۷۵ میلیون تومانی نسبت به هفته قبل (از ۱.۱۶۰ به ۱.۰۸۵ میلیارد تومان) از جمله نمونه‌های نزولی بازار محسوب می‌شوند. در مقابل، خودروهایی نظیر اطلس G وساینا اتوماتیک رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند؛ اطلس با افزایش ۸۵ میلیون تومانی و ساینا اتوماتیک با جهش ۸۵ میلیون تومانی در صدر افزایش‌ها قرار دارند.

در میان محصولات ایران‌خودرو، تارا دستی V۱ با افزایش ۲۵ میلیون تومانی و دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) با رشد ۱۵ میلیون تومانی مواجه شدند. ری‌را نیز به‌عنوان محصول جدید این شرکت از ۱.۸۵۰ به ۱.۹۰۰ میلیارد تومان رسیده و رشد ۵۰ میلیون تومانی داشته است.

در برند سایپا نیز شاهین اتوماتیک G با رشد ۸۰ میلیون تومانی و شاهین GL با افزایش ۶۰ میلیون تومانی از تغییرات مهم هفته گذشته بودند.

کارشناسان بازار معتقدند که افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای در روزهای اخیر، مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد بوده است. این تصمیم‌ها، با توجه به محدودیت عرضه و کاهش سطح معاملات، به‌سرعت در قیمت نهایی خودروهای صفر کیلومتر منعکس شده‌اند.

با این حال، برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند که در صورت ثبات نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی، بازار طی هفته‌های آینده به سمت رکود و کاهش معاملات پیش برود. اما فعلاً سیگنال‌های قیمتی از کارخانه‌ها، همچنان محرک اصلی افزایش نرخ‌ها در بازار آزاد محسوب می‌شوند.

در ادامه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است.

کاهش ارزش دلاری خودرو نشانه تورم نهفته در بازار است

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز گفت: یکی از پدیده‌های قابل تامل در ماه‌های اخیر، کاهش ارزش دلاری خودروها در بازار داخلی است. هرچند قیمت ریالی خودروها هم‌زمان با افزایش نرخ ارز و تورم عمومی رشد کرده است، اما اگر ارزش همان خودروها را بر اساس نرخ روز دلار محاسبه شود، مشاهده می‌شود که ارزش دلاری آن‌ها کاهش یافته است.

او ادامه داد: علت اصلی این موضوع را می‌توان در دو عامل افزایش نرخ ارز و تورم فزاینده داخلی جست‌وجو کرد. به بیان دیگر، با وجود رشد اسمی قیمت‌ها در بازار خودرو، ارزش واقعی (دلاری) دارایی خودرو در مقایسه با دوره‌های شش‌ماهه یا یک‌ساله گذشته روندی نزولی دارد. این نکته، نشانه‌ای از تورم نهفته در بازار خودرو به شمار می‌رود.

قیمت‌های جدید تا حدی در بازار تثبیت شده‌اند / در برخی خودروهای وارداتی حتی رشد قیمتی در حدود یک تا یک‌ونیم میلیارد تومان نیز به ثبت رسیده است

فرزانه اظهار کرد: در هفته‌های اخیر، پس از نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو نیز دستخوش تغییراتی شد و قیمت‌ها در اغلب مدل‌ها افزایش یافت. با این حال، در حال حاضر می‌توان گفت بازار به نوعی تعادل نسبی دست یافته است یا به‌عبارتی، قیمت‌های جدید تا حدی در بازار تثبیت شده‌اند.

این فعال بازار خودرو افزود: بررسی جزیی‌تر نشان می‌دهد که میزان افزایش قیمت در خودروهای وارداتی، به‌ویژه آن دسته که درگیر فرآیند ترخیص از گمرک و عرضه توسط شرکت‌های واردکننده هستند، به‌مراتب محسوس‌تر بوده است. در برخی مدل‌ها حتی رشد قیمتی در حدود یک تا یک‌ونیم میلیارد تومان نیز به ثبت رسیده است.

مهم‌ترین عامل اثرگذار بر وضعیت بازار، تعادل عرضه و تقاضا است

فرزانه تصریح کرد: در دو هفته گذشته و با نگاهی به هفته‌های پیش‌رو، به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل اثرگذار بر وضعیت بازار، تعادل عرضه و تقاضا باشد. عرضه در هر دو بخش خودروهای داخلی و وارداتی با نوسان همراه بوده و بازار که رفتاری هوشمند دارد، به سرعت نسبت به این تغییرات واکنش نشان می‌دهد. این رفتار را می‌توان نوعی تنظیم‌گری درونی بازار دانست که مشابه عملکرد یک ترموستات، خود را با شرایط جدید منطبق می‌کند.

مردم به‌خوبی دریافته‌اند خودرو همچنان در بلندمدت ماهیتی سرمایه‌ای دارد

او اضافه کرد: در کنار این موارد، نکته قابل توجه دیگری نیز مشاهده می‌شود. مردم به‌خوبی دریافته‌اند که با توجه به سیاست‌های اقتصادی کشور، خودرو همچنان در بلندمدت ماهیتی سرمایه‌ای دارد. همین موضوع موجب شده است که استقبال از طرح‌های پیش‌فروش خودروهای داخلی و وارداتی همچنان قابل توجه باشد. حذف الزام بلوکه شدن وجه در پیش‌فروش‌ خودروهای داخلی نیز به رونق این بخش کمک کرده است.

این کارشناس صنعت خودروسازی در پایان گفت: در مجموع می‌توان گفت، چنانچه نوسانات عرضه کنترل شود و مداخلات سیاست‌گذار در بازار کاهش یابد، می‌توان انتظار داشت بازار خودرو به‌صورت طبیعی و بر پایه منطق عرضه و تقاضا میان فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان، به تعادل پایدارتری دست یابد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا