آیه ۶ سوره ضحی به کدام ویژگی پیامبر اشاره دارد؟

جواب سوال اول مسابقه درس هایی از قرآن پخش شده در روز پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ در این پست از کلبه سرگرمی آمده است: آیه ۶ سوره ضحی به کدام ویژگی پیامبر اشاره دارد؟
آیه ۶ سوره ضحی به کدام ویژگی پیامبر اشاره دارد؟
أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتِیماً فَآوى «۶» وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدى «۷» وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنى «۸» فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلا تَقْهَرْ «۹» وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ «۱۰» وَ أَمَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ «۱۱»
«۶» آیا تو را یتیم نیافت، پس پناه داد و سامانت بخشید. «۷» و تو را سرگشته یافت، پس هدایت کرد. «۸» و تو را تهىدست یافت و بىنیاز کرد.
«۹» (حال که چنین است) پس بر یتیم قهر و تندى مکن. «۱۰» و سائل را از خود مران. «۱۱» و نعمت پروردگارت را (براى سپاس) بازگو کن.
نکته ها
مراد از «آخرت» در آیه «وَ لَلْآخِرَهُ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْأُولى» یا روز قیامت است و یا عاقبت کار پیامبر در همین دنیا.
قبل از تولد پیامبر صلى الله علیه و آله، پدرش عبداللّه از دنیا رفت. در کودکى مادرش را از دست داد و هشت ساله بود که جدش عبدالمطلب از دنیا رفت و از این رو از درد یتیمان خبر داشت.
جلد ۱۰ – صفحه ۵۱۷
قرآن مىفرماید: «ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ وَ ما غَوى» «۱» یعنى پیامبر شما حتّى براى یک لحظه گمراه نبوده است. پس مراد از «وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدى» آن است که اگر هدایت الهى نبود، راه به جایى نمىبردى.
چنانکه در سوره شورى آیه ۵۲ مىفرماید: «ما کُنْتَ تَدْرِی مَا الْکِتابُ وَ لَا الْإِیمانُ وَ لکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِی بِهِ» اگر لطف ما نبود تو خبرى از کتاب و ایمان نداشتى.
و در سوره یوسف آیه ۳ نیز مىفرماید: «أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِینَ» تو قبل از نزول قرآن از بىخبران بودى.
کلمه «ضال» هم به معناى گمراه است و هم به معناى گمشده، نظیر «الحکمه ضاله المؤمن» «۲» حکمت گمشده مؤمن است.
آرى پیامبر قبل از نزول وحى متحیّر بود و با نور وحى با دستورات و وظیفه الهى خود آشنا مىشد.
«عائل» به فقیر گفته مىشود و «قهر»، غلبه توأم با تحقیر است. «نهر» راندن همراه با خشونت است. عنوان نهر آب نیز به خاطر حرکت تند آب است.
اگر نیازهاى یتیم تأمین نشود مفاسد اخلاقى و اجتماعى فراوانى جامعه را تهدید مىکند و کمبود محبت ممکن است یتیم را به صورت فردى سنگدل و عقدهاى درآورد.
در حدیث مىخوانیم: امیدوار کنندهترین آیات قرآن، آیه «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» مىباشد که مراد شفاعت است. «۳»
رضاى پیامبر در دنیا و آخرت، مورد نظر خداست. چنانکه در دنیا قبله را براى رضاى او تغییر داد تا یهودیان بر او منت ننهند که رو به بیت المقدّس که قبله ماست نماز مىگزارى.
«فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضاها» و در آخرت، مقام شفاعت به او مىدهد تا راضى شود. «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» «۳»
جواب گزینه ۱) یتیم بودن




