علم و فناوری

اعتراف فورد: از خودروهای چینی می‌ترسیم، آن‌ها آمده‌اند تا بازی را عوض کنند

درحالی‌که خودروسازان غربی سال‌ها تهدید برندهای نوظهور چینی را دست‌کم می‌گرفتند، اکنون واقعیت تلخی با قدرت تمام در برابرشان قد علم کرده است.

امیرمسعود عابدین: سال‌ها به نظر می‌رسید که بسیاری از خودروسازان سنتی و قدیمی، از نادیده گرفتن طوفان آرامی که در بخش خودروسازی چین در حال شکل‌گیری بود، راضی هستند. ظهور تولیدکنندگان جدید چینی به سختی در رادار آن‌ها ثبت می‌شد، گویی که اختلالی که دنیای فناوری را تکان داده بود، هرگز نمی‌توانست به نمایشگاه‌های خودرو برسد.

اکنون آن توهم به طور کامل از بین رفته است. در حال حاضر اکثر خودروسازان بزرگ، ابعاد تاثیری را که این برندهای چینی قرار است در بازار جهانی خودرو ایجاد کنند، درک می‌کنند. یکی از صریح‌ترین صداهایی که به این موضوع اذعان دارد، جیم فارلی، مدیرعامل فورد است.

طی سال گذشته، فارلی در اعتقاد خود مبنی بر اینکه برندهای چینی پیشتازی قابل توجهی در مسابقه برقی‌سازی به دست آورده‌اند، کاملا صریح بوده است.

تهدید تا چه حد بزرگ است؟

در مقطعی، جیم فارلی هر روز سوار یک شیائومی SU۷ می‌شد، نه به عنوان یک نمایش تبلیغاتی، بلکه به دلیل یک آزمایش واقعی. از نظر فارلی، چالش چین حتی از هجوم ژاپن در اوایل دهه ۱۹۸۰ نیز پیشی می‌گیرد. فارلی به Business Insider گفت: «من فکر می‌کنم دقیقا همان اتفاق است، اما در مقیاسی بسیار بزرگتر. آن‌ها در چین ظرفیت کافی در کارخانه‌های موجود دارند تا کل بازار آمریکای شمالی را پوشش دهند و همه ما را ورشکست کنند. ژاپن هرگز چنین چیزی نداشت. بنابراین، این یک سطح کاملا متفاوت از ریسک برای صنعت خودرو است.»

اعتراف فورد: از خودروهای چینی می‌ترسیم، آن‌ها آمده‌اند تا بازی را عوض کنند

در سال ۱۹۸۰، ژاپن بیش از ۱۱ میلیون خودرو تولید کرد؛ هجومی که باعث شد رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت، محدودیت‌های صادرات را بر واردات ژاپن اعمال کند. امروز، شرایط متفاوت است، اما این نگرانی آشنا به نظر می‌رسد. در حال حاضر، فروش خودروهای برقی چین در ایالات متحده ممنوع است که برندهای داخلی را فعلا حفظ می‌کند. با این حال، فورد که در صحنه جهانی فعالیت می‌کند، نمی‌تواند برای محافظت به جغرافیا متکی باشد.

مزیت فناوری چینی

اعتراف فورد: از خودروهای چینی می‌ترسیم، آن‌ها آمده‌اند تا بازی را عوض کنند

فارلی افزود: «چینی‌ها فناوری خودرویی برتر را دارند. هوآوی و شیائومی در هر خودرویی وجود دارند. وقتی شما سوار می‌شوید، نیازی به اتصال تلفن خود ندارید. به طور خودکار، کل زندگی دیجیتال شما در خودرو حضور می‌یابد.»

«ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم و این فقط مربوط به خودروهای برقی نیست. اگر این رقابت را ببازیم، فوردِ آینده‌ای نخواهیم داشت. چینی‌ها غول ۷۰۰ پوندی (قدرتمند و مسلط) در صنعت خودروهای برقی هستند. این کشور به طور کامل، بر چشم‌انداز خودروهای برقی در سطح جهانی و به طور فزاینده‌ای در خارج از چین تسلط دارد.»

در حال حاضر مقررات دوران ترامپ، از جمله حذف اعتبار مالیاتی خودروهای برقی به ارزش حداکثر ۷,۵۰۰ دلار، بر تقاضای خودروهای برقی در ایالات متحده تاثیر گذاشته است. با این حال، فارلی این کندی را موقتی می‌داند. او انتظار دارد خودروهای برقی در کوتاه‌مدت حدود ۵ درصد از بازار ایالات متحده را در اختیار داشته باشند، اما معتقد است که با رسیدن مدل‌های ارزان‌تر به تولید و درک عمومی از این فناوری، این عدد افزایش خواهد یافت.

منبع: carscoops

۲۲۷۳۲۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا