مذهبی

انسان با مراقبه در دیوان بیداردلان در می‌آید

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: هر کس دلش را از غفلت و نفسش را از شهوت و عقل نظری را از جهل علمی و عقل عملی را از جهالت عملی نگه دارد، در دیوان بیداردلان درآمده است.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حضرت آیت الله جوادی آملی در گفتار به موضوع مراقبه پرداختند و گفتند:

شیطان پیوسته برای ازدیاد لحظات غفلت و پیوند آن‌ها با یکدیگر می‌کوشد تا هر لحظه غفلتی را زمینه و پایه برای غفلت جدیدتر و عمیق‌تر قرار دهد، از این‌رو سالک سبیل حق که می‌خواهد به اهداف بلند و متعالی خود برسد، باید همواره در همه امور مراقب باشد که از صراط مستقیم خارج نشود و بکوشد که زمینه ای برای نفوذ شیطان فراهم نکند؛ یعنی همواره ذاکر خدای متعالی و صفات جمال و جلال او و نعمت‌های وی و یادآور مرگ، قیامت، قبر، بهشت، جهنم، حضور در محکمه الهی و … باشد تا نلغزد و لغزش او لغزشی دیگر نیاورد: «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَیٰ جُنُوبِهِمْ»[۱] و این همان ” مراقبه” است که بزرگانی همچون استاد علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) آن را بذر سعادت می‌نامیدند.

صَمتْ و جوع و سَهَر و ذکری به دوام
ناتمامان جهان را بکند کار تمام[۲]

سالک در طول روز همواره مانند شخصی که مراقب جلسه آزمون است و برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان گردن می کشد باید از نفس خود مراقبت و سرکشی کند و همه اعمال و اقوالش را پیش از صدور با مقصد رفیع خود که جلب رضا و محبّت خداست بسنجد و در صورت عدم احراز انطباق آن عمل را رها کند و چنان نسبت به نفس خود مواظبت کرده و بر آن سخت بگیرد که اجازه ندهد هیچ رفتار و گفتاری بدون طی کردن این گزینش و پالایش از او صادر شود. بیداری و معرفت وامدار مراقبت است و هر کس دلش را از غفلت و نفسش را از شهوت و عقل نظری را از جهل علمی و عقل عملی را از جهالت عملی نگه دارد، در دیوان بیداردلان درآمده است.

[۱]سوره آل عمران آیه ۱۹۱
[۲‌]کلیات قاسم انوار، بخش مقطعات، شماره ۱۸

سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۵۲۵،۵۲۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا