با حکمرانی فروتنانه در دانشگاه صدای دانشجویان شنیده میشود
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران برنامهای جدید تحت عنوان «حکمرانی فروتنانه» طراحی کرده است که هدف آن افزایش مشارکت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاهها در تصمیمگیریها است. وحید شالچی، معاون فرهنگی وزیر علوم، در این باره گفت است «در این رابطه مجموعهای با عنوان حکمرانی فروتنانه طراحی شده که محور اصلی آن مشارکت بیشتر دانشجویان، استادان و کارمندان در فرایند تصمیمگیریها است.»
این ابتکار با هدف ایجاد فضایی فراگیر و شفاف برای جامعه دانشگاهی اجرا میشود، جایی که اعضا احساس کنند صدایشان شنیده میشود و در شکلگیری سیاستها و برنامههای دانشگاه نقش دارند.
شالچی تاکید کرد که مدیریت دانشگاهها باید با اعضای جامعه دانشگاهی رویارویی چهره به چهره داشته باشد و آنها را در جریان چالشها و ظرفیتهای دانشگاه قرار دهد، او گفته است «همچنین از مدیریت دانشگاه خواسته شده است که عالیترین سطوح با جامعه دانشگاهی مواجهه چهره به چهره داشته باشند و آنها را در جریان چالشها و ظرفیتها قرار دهند و در فرایند تصمیمگیریها دخیل کنند.»
به گفته معاون وزیر، این تعامل مستقیم نه تنها شفافیت را افزایش میدهد، بلکه اعتماد دانشجویان و کارکنان به مدیریت دانشگاه را نیز تقویت میکند. ور در این باره اظها کرده است که «دانشگاه باید پل اعتمادساز جامعه باشد. دانشگاه باید جایی باشد که اعتماد و عقلانیت از آنجا شکل بگیرد و به جامعه تزریق شود.»
یکی از محورهای اصلی سیاستهای جدید، حفظ کرامت و حرمت اعضای دانشگاه است، در سال تحصیلی جدید باید تلاش بیشتری صورت بگیرد که در همه محیطهای دانشگاهی، کرامت و حرمت جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو، استاد و دیگر کارکنان حفظ شود و حتی اگر پاسخ منفی داده میشود به گونهای نباشد که احساس حرمت و کرامت دانشجو یا کارمند یا استاد خدشهدار شود.
تصمیمگیریها باید با مشورت جامعه دانشگاهی صورت گیرد و مدیریت دانشگاهها به محیطهای مختلف دانشگاه همچون کلاسها و خوابگاهها مراجعه کند تا با مشکلات واقعی آشنا شود «همچنین از مدیریت دانشگاهها درخواست شده که تصمیمگیریها با مشورت جامعه دانشگاهی انجام شود و بهطورحتم به محیطهای مختلف دانشگاه همچون کلاسها و خوابگاهها مراجعه شده و در جریان مشکلات قرار گیرند.»
شالچی درباره اهمیت فعالیتهای فرهنگی و هنری در دانشگاهها گفته است «باید هنر در دانشگاه رونق یابد و محور فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها هنر باشد، همچنین به ظرفیت زبان و ادبیات توجه ویژه شود و در نهایت به گونهای عمل شود که در دانشگاه میزان اعتماد اجتماعی و همبستگی اجتماعی افزایش پیدا کند.»
در دانشگاهها باید به گونهای عمل شود که جامعه دانشگاهی جدا از تفاوتهای طبقاتی، سنی، جنسیتی و گفتمانی احساس کند که دانشگاه متعلق به او است؛ دانشگاه به او اهمیت میدهد؛ دانشگاه صدای او را میشنود و در فرایند تصمیمگیریها احساس ناعدالتی وجود ندارد، بر اساس گفتههای شالچی، سیاستهای وزارت علوم به دنبال ایجاد دانشگاهی فراگیر، منصفانه و خلاق است که در آن همه اعضای جامعه دانشگاهی مشارکت کنند و اعتماد و همبستگی اجتماعی در اولویت قرار گیرد.
منبع | ایمنا