اخبار روز

جشنواره های موسیقی راه خود به میز گردشگری باز کردند | تکلیف بقیه رشته های هنری چیست؟

جشنواره‌های موسیقی نواحی که در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شوند، توانسته‌اند در سال‌های اخیر نقش مهمی در تحریک سفر داشته باشند، اما سایر رشته‌های هنری هنوز جایگاه خود را در میز گردشگری هنری پیدا نکرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری در گفت وگو با همشهری با تأکید بر اهمیت رویدادها در توسعه گردشگری گفت: هر کشوری برای رشد صنعت گردشگری خود از ابزار برگزاری رویدادها و ایونت‌های مختلف استفاده می‌کند و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند با خلق و برگزاری این رویدادها، شهرها و جاذبه‌های خود را به گردشگران معرفی کنند و توازن سفر را در کشورشان برقرار سازند.

سید مصطفی فاطمی افزود: در ایران این موضوع کمی متفاوت است، زیرا کشور ما به اندازه‌ای دارای تاریخ، فرهنگ و هویت‌های گوناگون است که می‌تواند از دل همین پیشینه غنی، رویدادهایی اصیل و ریشه‌دار خلق کند.

فاطمی تصریح کرد: ایران نیازی ندارد رویدادهای مصنوعی بسازد، چون آیین‌ها و سنت‌های دیرینه در جای ‌جای این سرزمین خود ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به رویدادهای گردشگری دارند.

فاطمی که در حاشیه برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با همشهری گفت و گو می‌کرد به ظرفیت‌های کردستان اشاره و اظهار کرد: در کردستان نمادهای این رویدادها به ‌صورت واضح و مشخص دیده می‌شود، از مراسم پالنگان گرفته تا نوروز کردی و آیین‌هایی که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین دارند و با فرهنگ ایرانی عجین‌ هستند. این رویدادها طی سال‌های اخیر توانسته‌اند کردستان را به‌ خوبی معرفی و پیوندی میان کردها و سایر اقوام ایرانی برقرار کنند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تأکید کرد: بخش رویدادها در کردستان باید بسیار جدی‌تر از سایر نقاط کشور مورد توجه قرار گیرد، زیرا می‌تواند در توسعه گردشگری این استان نقش تعیین‌ کننده‌ای داشته باشد. حتی جشن‌های موسیقی که در این استان برگزار می‌شود، از جمله این رویدادهای نوین است که در دنیا نیز مرسوم بوده و می‌تواند موجب جذب گردشگران خارجی شود.

فاطمی با تأکید بر لزوم توجه به هویت فرهنگی در برگزاری ایونت‌ها و رویدادهایی همچون جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: این رویدادها باید پیوندی عمیق با هویت فرهنگی کردستان داشته باشند. اگر فقط به برگزاری یک جشن یا تئاتر به ‌عنوان یک رویداد هنری نگاه کنیم، بدون در نظر گرفتن ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی آن، نمی‌توانیم جریان پویایی در گردشگری ایجاد کنیم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری خاطرنشان کرد: کردستان هویت خاص و واحدی دارد که می‌تواند از طریق هنرهایی مانند تئاتر معرفی شود، به همین جهت باید ارتباط میان برگزارکنندگان، هنرمندان بومی و جامعه مخاطب برقرار شود.

فاطمی ادامه داد: از منظر گردشگری، مخاطبان اصلی ما مسافرانی هستند که برای تجربه و سفر اقدام می‌کنند، نه صرفاً شهروندان محلی یا فعالان هنری، بنابراین رویداد باید عاملی برای سفر وجود داشته باشد. اگر به جامعه مخاطب و خواسته‌های آنها توجه نکنیم، رویدادها نمی‌توانند آن حرکت و تأثیر مطلوب را ایجاد کنند.

او با اشاره به وضعیت گردشگری هنری در کشور گفت: به طور کلی وضعیت این بخش چندان مطلوب نیست، در زمینه‌هایی چون گالری ‌گردی و موزه ‌گردی عملکرد ضعیفی داریم و تنها حوزه موسیقی در سال‌های اخیر توانسته تا حدودی به‌عنوان عامل محرک سفر عمل کند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری افزود: جشنواره‌های موسیقی نواحی که در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شوند، توانسته‌اند در سال‌های اخیر نقش مهمی در تحریک سفر داشته باشند، اما سایر رشته‌های هنری هنوز جایگاه خود را در میز گردشگری پیدا نکرده‌اند. به همین جهت برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مختلف می تواند کمک کننده باشد.

فاطمی یادآور شد: در گذشته بخش «گردشگری هنری» یکی از محورهای میز گردشگری بود و موضوعاتی مانند موزه‌ گردی، گالری‌ گردی، فروش آثار هنری و برگزاری حراج‌ها را شامل می‌شد اما به ‌دلیل مسائل مختلف مدیریتی و ساختاری، این روند تا حدی متوقف شد.

وی در پایان تأکید کرد: احیای گردشگری هنری می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری فرهنگی کشور ایفا کند، حیف است چنین ظرفیتی مغفول بماند، زیرا هنر و هویت فرهنگی از مهم‌ ترین مسیرهای معرفی ایران و استان‌هایی چون کردستان در سطح ملی و بین‌المللی است.

گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا