گوناگون

جنجال «مادر دیجیتال» به کجا ختم شد؟

احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده با انتشار یک پست در اینستاگرام از جنجال هوش مصنوعی با نام «مادردیجیتال» گفت.

به گزارش همشهری آنلاین، او در واقع از ایجاد آواتارهای هوش مصنوعی با شخصیت‌های مادر و فرزند که قابلیت تعامل با انسان را دارند، ابراز نگرانی کرد. به بهانه ساخت کاراکترهای مختلف هوش مصنوعی گفت‌وگویی را با مهیار خدادادی، کارشناس هوش مصنوعی در برنامه «پارک‌وی» تلویزیون اینترنتی همشهری انجام دادیم.

به‌گفته این کارشناس هوش‌مصنوعی، ماجرای ویدئوی آواتاری با نام «مادر دیجیتال» به حدود یک‌ماه پیش برمی‌گردد که در آن یکی از ستاره‌های هالیوود و مؤسس شرکت 2way ai، ویدئویی از گفت‌وگوی یک مادر باردار با مادر مرحومش را در شبکه ایکس منتشر کرد که تا این لحظه بیش از ۴۱میلیون بازدید داشت.
این کارشناس هوش مصنوعی در این‌باره گفت: شگفتی از بابت مدل برندینگ این وب‌سایت است تا ساخت آواتار. این وب‌سایت با شعار «سه دقیقه برای یک عمر» یا تیتر «چه می‌شد اگر عزیزانی که از دست داده‌ایم بخشی از آینده ما بودند» و همچنین استفاده از عنوان احساسات‌برانگیز «مادر» توانسته برای خود برندسازی کند و بازدید میلیونی بگیرد، وگرنه شروع ماجرای گفت‌وگوی انسان با آواتارهای هوش مصنوعی از نوامبر ۲۰۲۲و ورود هوش مصنوعی از دنیای آزمایشگاهی به زندگی واقعی ما رقم خورده است.
خدادادی افزود: این وب‌سایت حالا و در دورانی که مدل‌های مختلف پرقدرت مانند جمینای و چت جی‌پی‌تی در تلاش برای سبقت از یکدیگر هستند، توانسته با انتشار این ویدئو خودش را بالا بکشد تا آنجا که همه افراد مشهور دنیا در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن ابراز نظر کرده‌اند. دلیلش هم استفاده از کلیدواژه مادر است.
او درباره جنبه‌های فنی و اخلاقی این مدل آواتارها نیز در پاسخ به برنامه پارک‌وی تلویزیون اینترنتی همشهری گفت: هوش مصنوعی اگر طراحی مطلوبی نداشته باشد می‌تواند آسیب‌زا ‌شود. اما درخصوص این وب‌سایت طبق بررسی‌های من، حتی از نظر فنی به نسبت سایر مدل‌ها حرف زیادی برای گفتن ندارد و طبق گفته کاربران باگ زیادی نیز دارد.

گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا