خودروسازها قیمت را چگونه حساب می کنند که همیشه از قیمت های دنیا کمتر است؟!

اظهارات اخیر دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر اینکه «در دنیا امکان ندارد خودرویی با قیمت ۴۶۰۰ دلار پیدا کنید که مشخصات کوییک را داشته باشد» و نتیجهگیری صریح او مبنی بر ارزان بودن خودرو در ایران، بار دیگر بحث قدیمی قیمت خودرو و نسبت آن با قدرت خرید مردم را به صدر توجه افکار عمومی بازگرداند.
به گزارش خبرآنلاین روزنامه همشهری نوشت: این اظهارات در شرایطی مطرح شده که بازار خودروی کشور طی ماههای اخیر شاهد افزایشهای پرشتاب قیمتی، تغییرات هفتگی قیمتها و شکاف مزمن میان قیمت کارخانه و بازار آزاد بوده است. پرسش اصلی این است که این ادعا تا چه اندازه با واقعیتهای بازار جهانی خودرو و وضعیت اقتصادی مصرفکننده ایرانی همخوانی دارد؟
مبنای مقایسه کجاست؟
آنطور که احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته است امکان ندارد در دنیا، خودروی ۴۶۰۰ دلاری پیدا کنید که مشخصات کوییک را داشته باشد. خودرو در ایران ارزان است. هر قدر پول بدهید همان قدرآش میخورید.
در بازار جهانی خودرو، محصولاتی وجود دارند که با قیمتهایی حتی کمتر از ۵هزار دلار عرضه میشوند. با این حال، بخش قابل توجهی از این خودروها درواقع در تعریف کلاسیک خودروی سواری متعارف نمیگنجند و بیشتر وسایل حملونقل بسیار ساده شهری هستند. برای داوری منصفانه، باید سراغ خودروهایی رفت که از نظر کلاس بدنه، قدرت موتور و کاربرد با کوییک قابل مقایسهاند؛ یعنی هاچبکهای شهری با موتور حدود ۱.۲ تا ۱.۵ لیتر و توان نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰اسببخار.
آمارهای مقایسهای براساس قدرت موتور نشان میدهد اگر معیار، خودرویی با مشخصات فنی و کاربردی نزدیک به کوییک باشد، قیمت چنین خودروهایی در بازار جهانی حداقل ۲ تا ۳ برابر رقم ادعاشده است. اما اختلاف قیمت ۲ تا ۳ برابری این خودروها با کوییک، الزاماً بهمعنای ارزان بودن قیمت خودروهای داخلی نیست، بلکه بازتابی از تفاوت سطح فناوری، ایمنی و کیفیت تولید است.خودروهایی مانند سوزوکی سوئیفت، کیا پیکانتو، تویوتا آیگو و… از نظر کیفیت فاصله معناداری با خودروهای ایرانی دارند.
۱۷۳۰۲
گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.





