شبیهسازی پایان دنیا و واکنش عجیب انسانها

یک شبیهسازی ترسناک نشان داده که مردم در مواجهه با نزدیک شدن به پایان جهان، چگونه رفتاری از خود بروز خواهند داد.
نتایج این شبیهسازی حاکی از آن است که ممکن است در لحظات پایانی، تاریکترین غرایز بشری بر همه چیز غلبه کنند.
این تحقیق بیان میکند که درست مانند فیلمها و سریالهای آخرالزمانی، فرارسیدن روز قیامت میتواند برخی افراد را به سمت انجام قتلهای بیرویه سوق دهد.
به گفته محققان، دلیل این امر آن است که با نزدیک شدن به پایان دنیا، مجازاتهایی که برای خشونت در نظر گرفته شدهاند، دیگر هیچ ارزشی ندارند.
این فقدان پیامدها ممکن است باعث شود که برخی افراد به «تمایلات وحشیانه و اولیه» خود بازگردند.
پژوهشگران میگویند با اینکه این دنیای شبیهسازیشده صرفاً یک فضای دیجیتال بوده، نتایج آن تصویری ترسناک از واکنش احتمالی مردم در یک سناریوی واقعی آخرالزمان ارائه میدهد.
دکتر هایوون کواک، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، گفته است:
این یافته پرسشهای جالبی را در خصوص رفتار انسان مطرح میکند. این موضوع ما را وادار میسازد تا بررسی کنیم که کدام رفتارها تحت کنترل مجازاتهای بیرونی قرار دارند و کدام یک توسط اخلاقیات درونی یا هنجارهای اجتماعی ما هدایت میشوند.

این شبیهسازی در مرحله اولیه «آزمایش بتا» یک بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره عظیم (MMORPG) به نام ArcheAge انجام شد.
بازیکنان میتوانستند به صورت عادی بازی کنند، اما میدانستند که دنیای دیجیتالی آنها تنها پس از ۱۱ هفته به طور ناگهانی پایان خواهد یافت.
یک MMORPG تنها یک بازی نیست، بلکه یک «آزمایشگاه زنده» است که در آن شمار زیادی از بازیکنان با یکدیگر تعامل دارند و فعالیتهای متنوعی، از جمله رفتارهای اقتصادی، اجتماعی و مبارزاتی را انجام میدهند.
محققان ۲۷۰ میلیون داده رفتاری را در این بازی تحلیل کردند تا بررسی کنند که آیا رفتار بازیکنان با آگاهی از نزدیک شدن پایان بازی، تغییر میکند یا خیر.
تحلیل آنها نشان داد که در حالی که بیشتر بازیکنان به سادگی به زندگی درون بازی خود ادامه دادند، برخی از بازیکنان «خاص و غیرمعمول» به سرعت به خشونت روی آوردند.
در مجموع، محققان موفق شدند که ۳۳۴ نفر را که در طول دو هفته پایانی مرتکب قتل شده بودند، شناسایی کنند.

همچنین، دادهها نشان داد که با نزدیک شدن به پایان دنیا، تمایلات برخی بازیکنان به قتل به سرعت افزایش یافته بود.
به گفته دکتر کواک، محتملترین توضیح برای این رفتار آن است که وقتی دنیا از قبل محکوم به فنا بود، مجازاتهای معمول برای خشونت، قدرت بازدارندگی خود را از دست دادند.
در بازی ArcheAge، درگیری بازیکن در برابر بازیکن میان دو نفر از یک نژاد درون بازی، «قتل» محسوب میشود و معمولاً با مجازاتی در بازی همراه است.
با این حال، زمانی که پایان دوره بتا نزدیک شد، این مجازاتها بیمعنی شدند و غرایز اصلی افراد مجال بروز یافتند.
در بررسی عوامل زمینهساز خشونت، پژوهشگران دریافتند که بازیکنان خشن اغلب از گروهی بودند که به آنها «ترککنندگان» گفته میشود؛ یعنی کسانی که داوطلبانه پیش از پایان دوره بتا، بازی را ترک کرده بودند.
این یافته نشان میدهد که افراد ممکن است با از دست دادن «حس مسئولیت و دلبستگی» خود، بیشتر مستعد رفتارهای ضد اجتماعی شوند.
با این حال، محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا در یک آخرالزمان واقعی، مردم به طور مشابه به کشتار خونین و بیرویه روی خواهند آورد یا خیر.
عملی مانند کلیک کردن با ماوس در یک بازی، اساساً با ارتکاب یک اقدام خشونتآمیز فیزیکی در دنیای واقعی متفاوت است.

در عین حال، پژوهشگران متوجه شدند که بزرگترین تغییرات رفتاری افراد ممکن است در واقع به عنوان یک عامل بازدارنده قوی در برابر خشونت عمل کند.
در حالی که تعداد کمی از افراد به خشونت روی آوردند، بیشتر بازیکنان افزایش چشمگیری در رفتارهای اجتماعی از خود نشان دادند.
با نزدیک شدن به پایان، بازیکنان پیشرفت در بازی را کنار گذاشتند و از فعالیتهایی مانند تکمیل مأموریتها دست کشیدند.
در مقابل، بازیکنان به طور قابل ملاحظهای فعالیتهای اجتماعی خود را افزایش دادند و محققان اوجهایی را در رفتارهایی نظیر ارسال پیام یا تشکیل «گروه» برای بازی جمعی مشاهده کردند.
این یافته نشان میدهد که یک بحران مشترک ممکن است روابط اجتماعی موجود را تقویت و شکلگیری پیوندهای جدید را تشویق کند.
در واقع، احتمالاً این نوع رفتار، همان چیزی است که ما در یک سناریوی واقعی روز رستاخیز مشاهده خواهیم کرد.
این نتیجه نشان میدهد که بازیکنان در مواجهه با یک سناریوی «پایان دنیا»، روی آنچه که واقعاً اهمیت داشت، یعنی روابط اجتماعی خود، تمرکز کردند. بسیار محتمل است که شاهد این رفتار در زندگی واقعی باشیم. در زمانهای بحرانی، مردم اغلب برای حمایت از یکدیگر گرد هم میآیند و پیوندهای اجتماعی که آنها را به هم وصل میکنند، تقویت میشوند.
گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.



