سیاسی

مجلس جناح‌بازی/ پورمختار: به یکی بدوبیراه می‌گویند و از دیگری تمجید می‌کنند؛ قانون دندان‌گیری هم نداشته اند/ محمودزاده: نظارت فدای حواشی سیاسی است

نماینده پیشین مجلس معتقد است که مجلس دوازدهم حتی نسبت به دوره یازدهم نیزعملکرد ضعیف‌تری داشته و مسائل جناحی بر سایر اعمال و رفتار نمایندگان سایه افکنده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نطق هفته گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس علیه حسن روحانی و محمدجواد ظریف هفته گذشته بار دیگر موضوع کشاکش‌های سیاسی در مجلس و مخصوصا مجلس کنونی را به میان آورده است.

بسیاری مجلس کنونی که بسیاری از نمایندگانش با چهار و پنج درصد رای مردم وارد به این جایگاه رسیده‌اند، را یکی از ضعیف‌ترین مجالس بعد از انقلاب می‌دانند.

محمدعلی پورمختار نماینده ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که مجلس دوازدهم حتی نسبت به دوره یازدهم نیزعملکرد ضعیف‌تری داشته و مسائل جناحی بر سایر اعمال و رفتار نمایندگان سایه افکنده است.

پورمختار با اشاره به اینکه از عمر مجلس دوازدهم یک سال‌ و اندی می‌گذرد به خبرآنلاین می‌گوید: باید کمی بیشتر جلو برود تا بتوان عملکردش را بهتر ارزیابی کرد. اما فعلاً نسبت به دوره قبل ضعیف‌تر عمل کرده است و مسائل سیاسی در این مدت بر موضوعات قانون‌گذاری و نظارتی غلبه داشته‌اند. اینکه مثلاً وزیری دعوت شود و در صحن یا کمیسیون از او سؤال شود و بگویند که ما نظارت خود را انجام دادیم، کفایت نمی‌کند. بلکه باید عملکرد وزرا و مسئولان در صحنه ارزیابی شود و بر اساس آن درباره‌شان تصمیم گرفته شود. بالاخره مجلس اختیار دارد که سؤال و استیضاح کند یا در صورت مشاهده عملکرد ناصحیح، موضوع را به قوه قضاییه ارسال کند. طبیعی است که باید در صحنه حضور پیدا کند و از نزدیک مشاهده کند. هر نماینده در حوزه انتخابیه خودش، با مسائل و مشکلات آن آشناست و باید به دقت از هر وزارتخانه‌ای سؤال کند و موضوعات را روشن کند. به اعتقاد من، این روش یکی از ارکان اصلی کار مجلس در حوزه نظارت است و باید به همین شکل اعمال شود.

مجلس یازدهم قانون دندان‌گیری تاکنون نداشته است

او افزود: حوزه قانون‌گذاری هم در این یک سال و اندی قانون دندان‌گیری ندیدم. در زمینه مسائل اقتصادی و جلوگیری از افزایش تورم مجلس هیچ کاری نکرده و عملاً اقدام یا طرح مؤثری در این زمینه نداشته است. من هم خبری از تصویب قانونی جدی در این حوزه ندارم؛ گرچه ممکن است قوانینی تصویب شده باشد، اما اصل ماجرا اجرای آن و نظارت بر نحوه اجرای قانون است که معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؛ به بهانه‌های مختلف، یا دولت موافق نیست یا بودجه ندارد. از این جهت، در حوزه نظارت هم کارایی لازم را نداشته و در حوزه قانون‌گذاری هم کار خاص، قوی و مؤثری تا اینجا از مجلس سراغ ندارم.

به یکی بدوبیراه می‌گویند و از دیگری تقدیر می‌کنند

این نماینده سابق در ارتباط با رفتارهای سیاسی و جناحی مجلس توضیح می‌دهد: طبیعتاً در مجلس هم جناح‌های مختلفی حضور دارند و هرکسی بر اساس نگاه خودش اظهار نظر می‌کند؛ به یکی بد و بیراه می‌گوید و از دیگری تقدیر می‌کند. این بحث‌های جناحی در همه مجالس وجود داشته، اما اگر مجلس از رسالت اصلی خودش دور شود و نتواند وظایفش را انجام دهد، طبیعی است که همه‌چیز در حوزه مسائل سیاسی می‌چرخد؛ حول و حوش اینکه چه کسی منصوب شد، چه کسی رفت، چه کسی آمد و چه کسی باید باشد. در واقع، وقت تلف کردن در این حوزه یکی از آفات رفتار سیاسی است. البته این نوع فعالیت‌ها جای خودش را دارد و باید وجود داشته باشد، اما نه اینکه بر سایر امور مهم مثل نظارت، ارزیابی عملکرد، اجرای قانون و همچنین قانون‌گذاری غلبه پیدا کند.

مجلس جناح‌بازی/ پورمختار: به یکی بدوبیراه می‌گویند و از دیگری تمجید می‌کنند؛  قانون دندان‌گیری هم نداشته اند/ محمودزاده: نظارت فدای حواشی سیاسی است

پورمختار در ارتباط با نطق اخیر رئیس مجلس و موضع گیری او درباره حسن روحانی و محمدجواد ظریف نیز گفت: آقای روحانی آن صحبتی که درباره مجلس کردند، به نظر من صحبت درستی نبود. بالاخره مجلس جایگاه خودش را دارد. امام (ره) فرمودند مجلس در رأس امور است و طبیعتاً باید به تصمیمات آن احترام گذاشته شود، چون تصمیمات مجلس تبدیل به قانون می‌شود و قانون را همه باید اجرا کنند. این موضوع نیاز به دفاع داشت و مجلس باید از خودش دفاع می‌کرد. آقای قالیباف هم به‌عنوان رئیس مجلس باید این کار را انجام می‌داد؛ چون اگر تک‌تک نمایندگان چیزی می‌گفتند، آن‌چنان تأثیرگذار نبود. اما درباره آقای ظریف، من ندیدم که ایشان صحبت خاصی درباره مجلس کرده باشند، جز همین موضوع «اسنپ‌بک» و بازگشت تحریم‌ها که باعث حساسیت در همه ارکان، از جمله مجلس شده است. طبیعی است که مردم هم به این موضوع توجه دارند و رئیس مجلس هم در این زمینه اشاره‌ای کرده است.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی درباره علت ضعف عملکرد مجلس دوازدهم گفت: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از آنها این است که داده‌های کشور به‌درستی برآورد و آماده نمی‌شود؛ البته منظورم در حوزه لوایح است. چون مجلس هم می‌تواند طرح بدهد و آن را به قانون تبدیل کند، نمایندگان در این زمینه می‌توانند بسیار مؤثر باشند. هر نماینده باید در حوزه انتخابیه خودش بررسی کند و مواردی را که تبدیل به یک خواست عمومی می‌شود، منتقل کند تا مثلاً در مرکز پژوهش‌ها مورد بحث قرار گیرد و در نهایت پیشنهادی از آن استخراج و تصویب شود. اگر این روند انجام نگیرد، تصمیمات معمولاً موردی می‌شود؛ یعنی بر اساس آنچه نماینده می‌شنود یا به گوشش می‌رسد تصمیم گرفته می‌شود، در حالی که ممکن است آن موضوع دور از واقعیت یا نیازهای فوری و ضروری جامعه باشد. در چنین حالتی، قانونی تصویب می‌شود که اثرگذاری لازم را ندارد. اما در حوزه لوایح، قضیه متفاوت است. لوایح در اختیار دولت است؛ هر لایحه‌ای که دولت بفرستد، مجلس معمولاً با کمی اصلاح یا تغییر آن را تصویب می‌کند. بنابراین، در این بخش دیگر نمی‌توان آن را مستقیماً به عملکرد مجلس نسبت داد.

مجلس دوازدهم بیشتر وقت خود را صرف حواشی سیاسی می‌کند

جلال محمود زاده نماینده دوره های هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که مجلس دوازدهم بیش از حد سیاسی است.

او به خبرآنلاین می گوید نمی‌توان همه نمایندگان و یا کمیسیون‌های مجلس را یکسان دانست به هرحال بعضی نمایندگان و کمیسیون‌ها عملکرد قابل قبولی دارند و برخی دیگر ضعیف‌تر.

نماینده ادوار مجلس معتقد است که مسائل سیاسی در مجالس قبلی هم وجود داشت، اما ایرادی که به مجلس دوازدهم وارد است این است که به‌جای پرداختن به معیشت مردم و مشکلاتی که اکنون گریبان‌گیر جامعه است، مانند افزایش قیمت کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، مشکلات سفره مردم، اشتغال و مسکن، بیشتر وقت خود را صرف حواشی سیاسی می‌کند. اینها چالش‌هایی هستند که مردم با آن دست‌به‌گریبان‌اند.

او ادامه می‌دهد: اگر تورمی که کمر مردم را شکسته، اگر به‌صورت نقطه‌به‌نقطه یا سالانه بررسی شود، نشان می‌دهد که در طول یک‌سال‌ونیم مجلس دوازدهم، تورم به‌شدت افزایش یافته است. از سوی دیگر، قیمت ارز و دلار نیز رشد فزاینده‌ای داشته و بخش مسکن تقریباً به حالت تعطیل درآمده است.

مجلس جناح‌بازی/ پورمختار: به یکی بدوبیراه می‌گویند و از دیگری تمجید می‌کنند؛  قانون دندان‌گیری هم نداشته اند/ محمودزاده: نظارت فدای حواشی سیاسی است

دغدغه‌ مجلس بیشتر مباحث سیاسی است تا مسائل اقتصادی و معیشتی

این نماینده سابق مجلس در ارتباط با سایر موضوعاتی که نیازمند توجه مجلس است نیز می گوید: احداث مسکن توسط دولت، مانند پروژه‌های مسکن مهر که پیش‌تر اجرا می‌شد، کاملاً متوقف شده و این موضوع فشار زیادی بر مردم وارد کرده است. به‌جای تمرکز بر این مسائل، مجلس دوازدهم وقت خود را صرف حاشیه‌هایی مانند متهم‌کردن رؤسای‌جمهور گذشته و فعالان سیاسی کرده است؛ در حالی‌که بهتر بود این انرژی صرف رفع مشکلات معیشتی مردم شود. ایراد اصلی مجلس دوازدهم این است که دغدغه‌اش بیشتر مباحث سیاسی است تا مسائل اقتصادی و معیشتی.

محمودزاده با بیان اینکه در مجالس گذشته، توجه بیشتری به حل مشکلات اقتصادی مردم می‌شد افزود: مجالس گذشته برای اشتغال، استخدام و تبدیل وضعیت معلمان و کارمندان شرکتی تلاش می‌کردند و در این زمینه‌ها اقدامات مؤثری انجام دادند. در مجالس دهم و یازدهم، بسیاری از معلمان حق‌التدریس، نیروهای نهضت سوادآموزی و پیش‌دبستانی که وضعیت معیشتی ضعیفی داشتند، تعیین تکلیف شدند. همچنین در حوزه کشاورزی، کارگزاران و ناظران کشاورزی که دریافتی کمتری نسبت به سایر کارکنان داشتند، وضعیت‌شان سامان گرفت. در بحث مسکن نیز گام‌های مؤثری برداشته شد و با همکاری دولت، پروژه‌های متعددی در سراسر کشور ساخته شد. اما در این دوره می‌بینیم که ساخت‌وساز در اکثر شهرستان‌ها متوقف شده و همین امر موجب شده قیمت مسکن سر به فلک بکشد و اجاره‌بها نیز افزایش چشمگیری پیدا کند.

مجلس در زمینه نظارت هم ضعیف عمل کرده است

محمودزاده که در دوران نمایندگی خود عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده، می‌گوید: مجلس دوازدهم در بعد نظارتی هم ضعیف عمل کرده است. برای مثال، در زمینه افزایش قیمت کالاهای اساسی و نبود نهاده‌های دامی و کشاورزی، اگر بررسی کنید، از ۱۰۰ درصد مرغداران کشور بیش از ۸۰ درصد نهاده ندارند و بسیاری از آن‌ها جوجه‌ریزی را تعطیل کرده‌اند. دامداران نیز گرفتار بیماری تب برفکی شده‌اند؛ بیماری‌ای که از کشورهای همسایه وارد شده و دلیل گسترش آن، نبود واکسن مؤثر است. واکسن جدیدی که باید وارد می‌شد تا دام‌ها واکسینه شوند، تأمین نشد. این در حالی است که از یک سال قبل هشدار داده شده بود که این بیماری در کشورهای همسایه مشاهده شده است. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی باید در این زمینه اقدام می‌کردند، اما نکردند.

او ادامه می دهد: اکنون اگر دامداری‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید چه خسارات سنگینی به دام‌های سنگین وارد شده است. در حالی که نظارت مجلس می‌توانست مانع از این وضعیت شود. نمونه‌اش همین استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است که با امضای بیش از ۵۰ نماینده آماده طرح در صحن است، اما در هیأت رئیسه مانده و اجازه طرح آن داده نمی‌شود. در حالی که نارضایتی گسترده‌ای در میان کشاورزان وجود دارد.

مجلس در مورد ناترازی‌ها باید از دولت پاسخ می‌خواست

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مجلس باید در ارتباط با ناترازی‌ها نیز از دولت طلب پاسخگویی می‌کرد، می‌گوید: در بخش صنعت شاهد ناترازی برق، آب و گاز هستیم که عملاً صنایع کشور را فلج کرده است. مجلس باید راهکاری برای این مسئله ارائه می‌داد و از دولت توضیح می‌خواست که چرا چنین ناترازی‌هایی ایجاد شده و چرا در دولت‌های گذشته چنین مشکلاتی وجود نداشت. چرا مثلاً در گذشته برق کشاورزی روزی ۱۰ ساعت قطع نمی‌شد، اما اکنون می‌شود؟ مجلس باید پاسخ این «چراها» را از دولت مطالبه کند.

او به حوزه اشتغال نیز می‌پردازد و می‌گوید: به دلیل همین ناترازی‌ها، کمبود سرمایه در گردش و عدم پرداخت تسهیلات بانکی، بسیاری از کارگاه‌های تولیدی ناچار شده‌اند نیروی کار خود را کاهش دهند. به‌جای ایجاد اشتغال، بیکاری افزایش پیدا کرده است.

این نماینده سابق مجلس در پایان می‌گوید: در مجموع، مجلس دوازدهم به‌جای پرداختن به حواشی سیاسی و جناحی، باید به‌طور جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم تلاش کند. مردم از مجلس انتظار دارند با تصویب طرح‌ها و لوایح مؤثر و با نظارت دقیق بر عملکرد دولت، از شدت مشکلات اقتصادی بکاهد. اما متأسفانه هر روز وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بدتر می‌شود و مشکلات در بخش‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند، که این امر ناشی از ضعف نظارتی مجلس است.

۳۱۲۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا