مجلس در برابر محدودیت شغلی بازنشستگان ایستاد؛ وعده بهبود معیشت و واریز حقوق

در واکنش به اظهارات جنجالی معاون تأمین اجتماعی درباره ممنوعیت فعالیت بازنشستگان در تاکسیهای اینترنتی، نمایندگان مجلس با تأکید بر لزوم ارتقای وضعیت مالی و معیشتی بازنشستگان، خواستار تمرکز مسئولان بر بهبود درآمد و منزلت این قشر شدند. در مقابل، معاون حقوقی سازمان تأمین اجتماعی هشدار داد در صورت عدم تصویب طرح بیمه رانندگان، ادامه همزمان کار و دریافت مستمری بازنشستگی مغایر با قوانین فعلی خواهد بود.
به نقل از سرگرمی روز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با واکنش قاطع به اظهارات معاون تأمین اجتماعی در زمینه منع فعالیت بازنشستگان در تاکسیهای اینترنتی، بر ضرورت بهبود وضعیت معیشتی و مالی بازنشستگان تأکید کردند. آنها بیان کردند که به جای ایجاد محدودیتهای شغلی جدید، باید جایگاه معنوی، مالی و معیشتی بازنشستگان و افراد تحت پوشش تقویت شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که بسیاری از سرپرستان خانوار برای تأمین هزینههای زندگی به مشاغل دوم و سوم روی آوردهاند، این وضعیت را نشانه ناکارآمدی سیاستهای حمایتی دانست که درآمدها را با تورم و گرانی همگام نمیکند. وی تصریح کرد: اگر بازنشستگان نیازی به تأمین زندگی نداشتند، چه دلیلی داشت که پس از بازنشستگی به سراغ شغل دیگری بروند؟ بنابراین، طرح چنین محدودیتهایی بیفایده است و بهتر است مسئولان به جای ایجاد مشکلات جدید، بر ارتقای وضعیت معیشتی و منزلت اجتماعی بازنشستگان متمرکز شوند.
در مقابل این موضع مجلس، محمدابراهیم جواهری، معاون حقوقی سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد که در صورت عدم تصویب طرح بیمه رانندگان در مجلس، فعالیت همزمان بازنشستگان در تاکسیهای اینترنتی و دریافت مستمری، با قوانین موجود مغایرت خواهد داشت. او توضیح داد: فلسفه پرداخت مستمری به بازنشستگان، عدم اشتغال آنان است و بدون اجرای این طرح، مجوز قانونی برای فعالیت آنان در این زمینه وجود نخواهد داشت.
جواهری در ادامه با انتقاد از برخی فضاسازیهای نادرست حول این طرح، از جمله ادعای قطع مستمری بازنشستگان، خواستار شد تا اجازه داده شود این طرح که حاصل همفکری و تعامل با همه گروههای صنفی و مرتبط است، در فضایی کارشناسی و قانونی و به دور از جنجالهای رسانهای، مسیر خود را طی کند تا منافع آن به جامعه هدف برسد.
وی همچنین افزود: در صورت تصویب این طرح، بازنشستگان میتوانند بدون نگرانی از قطع مستمری، به شغل رانندگی اشتغال داشته باشند و حق بیمه آنان به عنوان کارگاه فرعی (کارگاه دوم) لحاظ شده و از مزایای هر دو کارگاه طبق قانون تأمین اجتماعی برخوردار شوند. در غیر این صورت، و بر اساس قوانین فعلی، دریافت همزمان مستمری و اشتغال در تاکسیهای اینترنتی غیرممکن و خلاف قانون تلقی میگردد.
معاون حقوقی سازمان تأمین اجتماعی در پایان با اشاره به لزوم تأمین منابع پایدار برای جبران سهم دولت در حق بیمه، هشدار داد که در غیر این صورت، رانندگان مجبور به پرداخت کامل حق بیمه خواهند بود. وی تأکید کرد این طرح با در نظرگیری بار روانی جامعه و پس از برگزاری نشستهای متعدد، منابع پایداری برای ۵۰ درصد از حق بیمه ایجاد کرده است.




