اخبار روز

۹ دلیل اهمیت کریدور شمال – جنوب برای ایران | ۴ پروژه کلیدی در دستورکار چیست؟

طی سال‌های اخیر «کریدور شمال -جنوب» یکی از اصلی‌ترین محورهای همکاری راهبردی دوجانبه و چندجانبه تهران و مسکو در سطح منطقه بوده‌اند؛ کلان‌پروژه‌ای که از آن به‌عنوان کلید خنثی‌سازی تحریم‌ها یاد می‌شود و اکنون به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم مطرح است.

همشهری آنلاین گروه سیاسی: براین اساس هم بود که فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات‌دولت در جمع خبرنگاران بر اهمیت ویژه این کریدور برای ایران تاکید کرد و از برنامه‌ریزی ویژه برای تکمیل حلقه مفقوده این کریدور در ایران، یعنی خط آهن رشت – آستارا خبرداد.

همین چند روز پیش بود که ایران، روسیه و جمهوری‌آذربایجان در جریان نشست سه‌جانبه‌ای در باکو، با تشکیل ۳ کارگروه تخصصی و هدف‌گذاری برای افزایش حجم ترانزیت به ۱۵ میلیون تن، نقشه‌راه تحقق کامل کریدور شمال-جنوب را ترسیم کردند؛ توافقی که این روزها به‌عنوان یکی دستاوردهای مهم «دیپلماسی کریدورها» ارزیابی می‌شود.

پروژه‌های کلیدی در دستورکار

  1. مسیر ریلی چابهار به زاهدان: اتصال چابهار به شبکه کریدورهای داخلی، نقش مهمی در تکمیل مسیرهای ارتباطی این کریدور دارد.
  2. راه‌آهن اردبیل – میانه: با تکمیل این پروژه ۲۰ ساله تا پایان ۱۴۰۴، گام مهمی در راستای اتصال کریدور شمال – جنوب برداشته خواهد شد.
  3. خط راه‌آهن رشت-آستارا: این پروژه محوری با مشارکت روس‌ها درحال اجراست و قرار است ۱۶۰ کیلومتر مسیر این خط ریلی تا پایان سال برای اجرای طرح در اختیار طرف روس قرار گیرد. این پروژه به عنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور شمال‌ – جنوب مطرح است.
  4. پل جاده‌ای آغبند-کلاله: این پروژه روی رود ارس نیز از دیگر دستورکارهای مطرح میان تهران، مسکو و باکو در راستای اتصال کریدور شمال – جنوب است.

کریدور شمال جنوب چیست؟

  • مسیر: کریدور شمال – جنوب بندر «مومبای» هند در اقیانوس هند را به بندر «سنت‌پترزبورگ» روسیه در دریای بالتیک متصل می‌کند.
  • طول: حدود ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر
  • منطقه: اوراسیا
  • زیرساخت: شبکه حمل‌ونقل «دریایی»، «ریلی» و «جاده‌ای»
  • محورها: دارای سه شاخه شرقی، میانی(ترانس خزر) و غربی
  • توافق اولیه: امضای توافق‌نامه اولیه این کریدور در۲۲ شهریور ۱۳۷۹ (۱۲ سپتامبر ۲۰۰۰) ازسوی ایران، روسیه و هند در سن‌پترزبورگ
  • کشورهای مشارکت کننده: تاکنون ۱۳ کشور، از جمله جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج‌فارس
  • اصلی‌ترین مسیر: از بندر بمبئی در هند آغاز می‌شود، از طریق دریای عرب به بندرعباس یا چابهار در ایران می‌رسد. سپس از طریق شبکه ریلی داخلی ایران (مانند خط قزوین-رشت) به بندر انزلی یا امیرآباد در دریای خزر منتقل می‌شود. از خزر به آذربایجان (بندر باکو)، سپس از طریق خط ریلی باکو-آستارا به روسیه (آستاراخان) و در نهایت به سن‌پترزبورگ و بازارهای اروپای شمالی متصل می‌شود.
  • نقش ایران: ایران به عنوان هاب مرکزی این کریدور مطرح است

اهمیت کریدور شمال جنوب برای ایران

  1. درآمدهای ترانزیتی: درآمد بالای ایران از ترانزیت کالا در این مسیر می‌تواند جایگزین بخشی از صادرات نفت شود.
  2. نقش ترانزیتی ایران: تکمیل این کریدور ایران را به هاب مرکزی ترانزیت در منطقه تبدیل می‌کند.
  3. خنثی‌سازی تحریم‌ها: توسعه همکاری‌های تجاری منطقه‌ای به‌واسطه این کریدور، نقش مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌های غربی خواهد داشت.
  4. توسعه زیرساخت‌ها: اتصال به این کریدور زمینه‌ساز توسعه زیرساخت‌های حمل‌نقلی با سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد.
  5. رشد اقتصادی مناطق مرزی: اشتغال‌زایی در مناطق مرزی شمال و جنوب ایران از مزیت‌های مهم این کریدور برای ایران است.
  6. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای: اتصال ایران به این کریدور نقش مهمی در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، به‌ویژه در حوزه اوراسیا خواهد داشت.
  7. دلارزدایی: افزایش تجارت با ارزهای ملی و کاهش وابستگی به سیستم سوئیفت از مزیت‌های تجارت در این کریدور است.
  8. اهمیت ژئوپلتیک: اتصال به این کریدور ایران و روسیه و ایران را در برابر راهبردهای خصمانه غربی – آمریکایی مقاوم‌تر خواهد کرد.
  9. اهرم راهبردی: کریدور شمال – جنوب به مثابه «اهرمی استراتژیک» برای ایران است تا از موقعیت جغرافیایی خود برای رشد اقتصادی و دیپلماتیک استفاده کند.

گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا