علم و فناوری

دولت، حکم­فن و سرمایه اجتماعی در قرن بیست و یکم

از ویژگی­‌های عارضی دولت در عصر مدرن برعهده گرفتن بسیاری از مسئولیت‌­ها و ارائه خیل کثیری از خدمات عمومی است که به شاخص‌ه­ای برای ارزیابی آن تبدیل شده است. این مسئله تا جایی پیش رفته که حیات اجتماعی و تمشیت ابعادی از زندگی خصوصی افراد نیز در ارتباط و وابستگی متقابل به دولت قرار دارد. با این حال اما، در میان کشورها و دولت­‌های مختلف، شدت و ضعف این حضور پررنگ دولت، در درجات مختلفی قرار دارد که اتفاقاً همین مسئله بر رضایتمندی شهروندان و ایضاً کیفیت دولت‌­ها اثرگذار بوده است.

ظرفیت دولت و انتظارات جامعه

بررسی تجارب تاریخی و بررسی موارد و مصادیق گوناگون نشان داده است که توانایی دولت‌­ها در ارائه خدمات، همواره در قیاس با انتظارات فزاینده عموم جامعه در وضعیت عدم تطابق قرار دارد چراکه منابع و امکانات دولت اغلب با فراز و نشیب‌­هایی همراه بوده و توان هماهنگی با انتظارات اجتماعی را ندارد. از سویی بسیاری از صاحب­ن‌ظران با بررسی وضعیت دولت‌­ها و جوامع از لحاظ میزان مشارکت عمومی در فرایند اداره کشور در سطوح مختلف، به این نتیجه دست یافته‌­اند که به هر میزان اعتماد دولت به مردمان افزایش یافته و در بسیاری از مسائل، اداره امور با همیاری و همکاری اقشار مختلف شهروندان به انجام رسیده است، شاهد حکمرانی اعتمادآفرین و با کیفیت‌­تری بوده‌­ایم که آن دولت-ملت را تبدیل به واحد سیاسی-اجتماعی پویایی ساخته است. الکسی دوتوکویل در کتاب تحلیل دموکراسی در آمریکا با تاکید بر نقش انجمن­‌های شهروندی و اتحادیه­‌های اقتصادی در این کشور و رابرت پاتنام در کتاب دموکراسی و سنت­های مدنی در مقایسه وضعیت مطلوب حکمرانی در شمال ایتالیا با مناطق جنوبی آن که از وضع نامساعدی در آستانه دهه ۱۹۹۰م. برخوردار بود، هر یک اهمیت مشارکت عمومی و فعالانه شهروندان در امورات اجتماعی و مسائل مربوط به حکمرانی در سطوح خرد، میانی و کلان را گوشزد نموده و آن را عاملی مهم در مسیر توسعه­یافتگی و به قول فوکویاما در مسیر نظم معرفی کرده­اند.

فناوری و بازتعریف نهاد دولت در عصر ارتباطات

همگام با تحولات فناورانه صورت گرفته در دهه­های اخیر، دولت شکلی جدید در انجام وظایف گسترده خود گرفت و این امر در تسهیل امور کمک زیادی به آن­ها نمود. آنچنان که مک­لوهان در کتاب کهکشان گوتنبرگ: انسان رسانه‌ای (۱۹۶۳) ذکر کرده، در عصر ارتباطات شاهد یک دهکده جهانی هستیم که ارتباطات در اقصی نقاط آن و با سرعت زیاد صورت می­گیرد. این گستره فناوری در حیات اجتماعی به تبع خود دولت را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. اگر بخواهیم از منظری تاریخی رابطۀ میان رئوس مثلث دولت، فناوری و شهروندان را بررسی کنیم و تجربیات دولت را در این زمینه واکاوی کنیم، به نکات جالبی برمی­خوریم. طبق گزارش­های OECD و بانک جهانی تا پیش از دهه ۱۹۸۰م. شاهد دولت به مثابه یک موجودیت بسته، داخلی و کاملاً بوروکراتیک هستیم. فرایندهای اداری به شکل سنتی، کاغذی و دستی انجام می­شد و ارتباطات با شهروندان محدود به مراجعات حضوری، نامه­نگاری­های دستی و تماس­های تلفنی بود. اطلاعات به صورت غیرشفاف مدیریت می‌شد و دسترسی عمومی به آن ناچیز بود. نقش دولت صرفاً یک تأمین‌کننده انحصاری خدمات بود و شهروندان به عنوان دریافت‌کنندگان منفعل، گزینه‌های محدودی داشتند. در این دوره، فناوری اطلاعات تقریباً هیچ نقشی ایفا نمی‌کرد و مشارکت مردم و بخش خصوصی در طراحی خدمات به حداقل می‌رسید. از ابتدای دهۀ ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ دولت­ها آغاز به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات کردند. رویکرد مذکور که دولت الکترونیک نامیده می­شد عمدتاً عرضه­محور بود. این بدان معناست که فرایندهای سنتی و دیوان­سالارانۀ پیشین صرفاً در بستر فناوری به نحوی خودکار عمل می­کردند، بدون آن که ماهیت آن­ها بازطراحی شود. ارتباط با شهروندان عموماً یک سویه بوده و امکان بازخورد فعال وجود نداشت. سامانه­های دولتی به صورت جزایر جدا از یکدیگر و غیریکپارچه طراحی می­شدند که همین مسئله مانع از جریان روان داده­ها میان سازمان­ها می­شد. اگرچه شفافیت نسبت به گذشته افزایش یافته بود اما دولت همچنان نقش اصلی و تأمین­کننده خدمات را بر عهده داشت و نقش سایر بازیگران حداقلی بود.

اما با همه این اوصاف در ابتدای قرن بیست و یکم نقطه عطفی شکل گرفت و آن ظهور دولت دیجیتال بود. در این مرحله تمرکز از خودکارسازی فرایندهای قدیمی به بازطراحی دیجیتال آن­ها تغییر کرد. رویکرد این دولت مبتنی بر نیاز کاربران بود و خدمات از ابتدا بر اساس ترجیحات و بازخوردهای آن­ها طراحی می­شدند. نقش دولت از صرف یک تأمین­کننده خدمات به یک سکو (Platform) و بستر تغییر کرد تا بخش خصوصی، سازمان­های مردمی و شهروندان نیز بتوانند در ارائه خدمات مشارکت کنند. تأکید بر شفافیت، داده­های باز و مشارکت عمومی از وجوه برجسته این مرحله بود و تصمیمات بر مبنای تحلیل داده­ها و شواهد عینی صورت می­گرفت. مهم‌تر از آن دولت از حالت واکنشگر به یک بازیگر پیشنگر (Proactive) تبدیل شد که خدمات را بر اساس داده­ها پیش­بینی و ارائه می­کند. با این احوال اما، هنوز میزان مشارکت عمومی به میزان لازم نرسیده بود.

حکم‌فن؛ نقطه عطفی در تحول فناورانه دولت

از سال ۲۰۱۰م. به بعد رویکرد نوینی در حکمرانی تحت عنوان حکم­فن (GovTech) شکل گرفت. این رویکرد تکیمل کننده مرحله پیشین بوده و با محوریت شهروندمحوری و بهبود تجربه کاربری شکل گرفت. در حقیقت حکم­فن با ایجاد زیست­بومی متشکل از دولت، شهروندان و بخش خصوصی تمرکز اصلی خود را بر ایجاد هم‌افزایی و یکپارچگی کامل میان تمام بخش‌های دولتی معطوف نمود تا فناوری به شکلی به کار گرفته شود که خدمات برای تمام اقشار جامعه (بدون در نظر گرفتن سن، موقعیت جغرافیایی یا درآمد) به سادگی، کارایی و سهولت در دسترس باشد. در این زیست بوم، داده‌ها، خدمات و فرایندها به صورت یکپارچه به اشتراک گذاشته می‌شوند و فناوری به ارتقای همکاری بین‌بخشی برای نوآوری کمک می‌کند. هدف نهایی، نوسازی بخش عمومی و ارائه خدمات ساده، کارآمد، شفاف و بدون نیاز به مراجعه حضوری است که اعتماد عمومی را از طریق تقویت نظارت بر فرایندها افزایش می‌دهد.

بازآفرینی حکمرانی از مسیر حکم‌فن

به نظر می‌­رسد به واسطه حضور فعالانه شهروندان و بخش خصوصی در این مرحله به تبع، شاهد کارآمدی بهتر، شفافیت بیشتر و در کنار آن پاسخگویی بهبودیافته‌­تر هستیم که منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی و در نهایت توسعه و پیشرفت جوامع می­گردد. این از امکانات مهمی است که با نقش­آفرینی پررنگ فناوری در تدبیر امور بر دولت و جامعه عرضه شده و علاوه بر آن که توانایی تسریع و بهبود عملکردها را داراست، می­تواند با تقویت مشارکت شهروندان و بخش خصوصی با هماهنگ­سازی انتظارات و توانایی­های دولت در ارائه خدمات عمومی به اعتماد متقابل ایشان کمکی شایسته نماید. بنابراین؛ لازم است دولت­ها با سرمایه­گذاری مناسب در جهت حمایت از فعالین حوزه گسترش و توسعه فناوری و اتخاذ نگرش­های نوآورانه همانند حکم­فن (GovTech) در فرایندهای تصمیم­گیری و تصمیم­سازی، در مسیری تازه گام نهاده و اقدام به سیاستگذاری به شکلی مطلوب نمایند، تا بدین وسیله با گسترش رفاه و رضایت عمومی، شاخص­های کیفیت حکمرانی خود را نیز ارتقا دهند.

*پژوهشگر نظام حکمرانی اندیشکده حکمرانی شریف

۲۲۷۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا