مذهبی

چهل حدیث از حضرت فاطمه زهراء (س)

در روایت‌هایی از کتاب‌های مختلف دینی شرح احادیثی، از حضرت فاطمه(س) بیان شده است.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، احادیث حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها به شرح ذیل میباشد:

۱. ره آورد خلوص در عبادت
قالت فاطمه الزهراء سلام الله علیها: من أصعد إلی الله خالص عبادته، أهبط الله عزوجل إلیه أفضل مصلحته.

فرمود: کسی که عبادت خالص خود را به خداوند متعال تقدیم می کند (و فقط برای رضای او عمل می کند﴾ خداوند نیز بهترین مصلحت خود را بر او نازل می کند.

تحف العقول ص۹۶ی

۲. مرگ محبان شهادت است
عَنْ فَاطِمَهُ بِنْتَ مذوسَی بْن ر جَعْفَر (ع)… عَنْ فَاطِمَهَ بِنْت ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّی اللّه عَلَیه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قالَتْ (سلام الله علیها):

قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّی اللّه ِعَلَیه ِوَ آلِه ِوَ سَلَّمَ : «ألا مَنْ ماتَ عَلی حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِیداً.

فاطمه معصومه(س)،از دختر امام صادق (ع) روایتی نقل می کند که سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا (س) می‌رسد که آن حضرت می‌فرماید: حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: «آگاه باشید! هرکس با محبّت آل محمّد ازدنیا برود شهید از دنیا رفته است.»

عوالم العلوم، ج ۲۱، ص ۳۵۳

۳. دوستدار علی (ع﴾ سعادتمند است
قالَتْ (سلام الله علیها): ان السعید، کل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته.

فرمود: همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

شرح نهج البلاغه ج ۲، ص ۴۴۹ مجمع الزّوائد: ج ۹، ص ۱۳۲

۴. معرفی خاندان پیامبر (ص)
قالَتْ (سلام الله علیها): نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه

فرمود: ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه نیکی ها، ما دلیل‌های روشن خداییم و وارث پیامران الهی.

(شرح‌ نهج‌ البلاغه‌  ج‌ ۱۶ ، ص‌ ۲۱۱)

۵. ثواب قرائت سوره‌های قرآن حدیث
قالَتْ (سلام الله علیها): قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس

فرمود: تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.

(کنزالعمال ، ج‌ ۱ ، ص۵۸۲)

۶. بهترین و ارزشمندترین کسان
قالَتْ (سلام الله علیها): خیارکم الینکم مناکبه و اکرمهم لنسائهم

فرمود: بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلال الامامه ص۷۶ و کنزالعمال ، ج‌ ۷، ص۲۲۵)

۷. خداوند در دنیا برای مؤمنین سه چیز پسندید
قالَتْ (سلام الله علیها): حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوه کتاب الله و النظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله

فرمود: از دنیای شما سه چیز محبوب من است:

۱- تلاوت قرآن
۲- نگاه به چهره رسول خدا
۳- انفاق در راه خدا .
(وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص۲۹۵)

۸ . ره آوردهای اطاعت و امامت اهل بیت (ع﴾
قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله…اطاعتنا نظاما للمله و امامتنا أمانا للفرقه

فرمود: خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.

(بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۱۵۸)

۹. ره آورده‌های ایمان و نماز
قالَتْ (سلام الله علیها): فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک ، و الصلاه تنزیها لکم عن الکبر .

فرمود: خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

(احتجاج طبرسی،ج۱،ص۲۵۸)

۱۰. امام مانند کعبه است
قالَتْ (سلام الله علیها): مَثَلُ الإمام مَثل الکَعبه إذ تُؤتی وَ لا تَأتی

از حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) روایت شده که رسول خدا فرمودند: امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.

(بحار الانوار ، ج ۳۶ ، ص ۳۵۳)

۱۱. ره آوردهای جهاد و صبر:
قالَتْ (سلام الله علیها): جعل الله … الجهاد عز للإسلام، و الصبر معونه علی استیجاب الأجر

فرمود: خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد.

(احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۲۵۸)

۱۲. ره آوردهای ایمان و عدل
قالَتْ (سلام الله علیها): فَفَرَضَ اللّه‏ُ الایمانَ تَطهیرا مِنَ الشِّرکِ… وَ العَدلَ تَسکینا لِلقُلوبِ .

فرمود: خداوند ایمان را برای پاکی از شرک… و عدل و داد را برای آرامش دل‏ها واجب نمود.

(من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۶۸)

۱۳. داور فرشتگان
عن عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: أتَیتُ فاطِمَهَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیها، فَقُلْتُ: أینَ بَعْلُکِ؟ فَقالَتْ (علیها السلام): عَرَجَ بِهِ جِبْرئیلُ إلَی السَّماءِ، فَقُلْتُ: فیما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً مِنَ الْمَلائِکَهِ تَشاجَرُوا فی شَییء، فَسَألُوا حَکَماً مِنَ الاْدَمِیینَ، فَأَوْحیَ اللّهُ إلَیهِمْ أنْ تَتَخَیرُوا، فَاخْتارُوا عَلی بْنِ أبی طالِب (علیه السلام).

عبد اللّه بن مسعود گوید: روزی بر فاطمه زهراء(علیها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت کجا است؟ فرمود: همراه جبرائیل به آسمان عروج نموده است، گفتم: برای چه موضوعی؟ فرمود: بین عدّه ای از ملائکه الهی مشاجره ای شده است؛ و تقاضا کرده اند یک نفر از آدم‌ها بین ایشان حکم و قضاوت نماید؛ و خداوند به ملائکه وحی فرستاد: خودتان یک نفر را انتخاب نمائید؛ و آن‌ها هم حضرت علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) را برگزیدند.

اختصاص شیخ مفید: ص ۲۱۳، س ۷، بحارالأنوار: ج ۳۷، ص ۱۵۰، ح ۱۵.

۱۴. معرفی امام علی علیه السلام
قالَتْ (علیها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانی، وَالْهَیکَلُ النُّورانی، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ.

فرمود: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در تعریف امام علیّ (علیه السلام) فرمود: او پیشوائی الهی و ربّانی است، تجسّم نور و روشنائی است، مرکز توجّه تمامی موجودات و عارفان است، فرزندی پاک از خانواده پاکان می باشد، گوینده ای حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است.                                 ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۹۳.

۱۵. محمد(ص) و علی(ع) پدران امت
فرمود: قالَتْ (علیها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلیٌّ، یقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ ینْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ یبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.

فرمود: حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله) و علیّ (علیه السلام)، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروی کنند آن‌ها را از انحرافات دنیوی و عذاب همیشگی آخرت نجات می دهند؛ و از نعمت‌های متنوّع و وافر بهشتی بهره مندشان می سازند.

تفسیر الإمام العسکری (علیه السلام): ص ۳۳۰، ح ۱۹۱،

۱۶.دعای حضرت در حق شیعیان
قالَتْ (سلام الله علیها): إلهی وَ سَیدی، أسْئَلُکَ بِالَّذینَ اصْطَفَیتَهُمْ، وَ بِبُکاءِ وَلَدَی فی مُفارِقَتی أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاهِ شیعَتی، وَشیعَهِ ذُرّیتَی.

فرمود: خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آن‌ها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی. (کوکب الدّریّ: ج ۱، ص ۲۵۴.)

۱۷.شیعه کیست؟
قالَتْ (سلام الله علیها): شیعَتُنا مِنْ خِیارِ أهْلِ الْجَنَّهِ وَکُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالی اَوْلیائِنا وَ مُعادی أعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.

فرمود: شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان که دشمن دشمنان ما باشند، نیز آن‌هائی که با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.

بحارالأنوار: ج ۶۸، ص ۱۵۵، س ۲۰، ضمن ح ۱۱.

۱۸. اگر بیگناهان مبتلا نمی شدند نفرین می کردم
قالَتْ (سلام الله علیها): وَاللّهِ یابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا أنّی أکْرَهُ أنْ یصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ أنّی سَأُقْسِمُ عَلَی اللّهِ ثُمَّ أجِدُهُ سَریعَ الاْجابَهِ.

فرمود: ای پسر خطّاب! سوگند به خداوند، اگر ناپسند نمی داشتم که عذاب الهی بر بی گناهی، نازل گردد؛ متوجّه می شدی که خدا را قسم می دادم و نفرین می کردم. و می دیدی چگونه دعایم سریع مستجاب می گردید.

اصول کافی: ج ۱، ص ۴۶۰، بیت الأحزان: ص ۱۰۴، بحارالأنوار: ج ۲۸، ص ۲۵۰، ح ۳۰

۱۹. هرگز با تو سخن نخواهم گفت
قالَتْ (سلام الله علیها): وَاللّهِ! لا کَلَّمْتُکَ أبَداً، وَاللّهِ! لاَدْعُوَنَّ اللّهَ عَلَیکَ فی کُلِّ صَلوه.

فرمود: پس از ماجرای هجوم به خانه حضرت، خطاب به ابوبکر کرد و فرمود: به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نخواهم گفت، سوگند به خدا، در هر نمازی تو را نفرین خواهم کرد.

صحیح مسلم: ج ۲، ص ۷۲، صحیح بخاری: ج ۶، ص ۱۷۶.

۲۰.  بعد از یادآوری حدیث من اسخط فاطمه فقد اسخطنی فرمود:
قالَتْ (سلام الله علیها): إنّی أُشْهِدُ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، أنَّکُما اَسْخَطْتُمانی، وَ ما رَضیتُمانی، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِی لأشْکُوَنَّکُما إلَیهِ.

فرمود: هنگامی که ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملائکه را گواه می گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید، و مرا راضی نکردید، و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد.

بحارالأنوار: ج ۲۸، ص ۳۰۳، صحیح مسلم: ج ۲، ص ۷۲، بخاری: ج ۵، ص ۵.

۲۱. عهدشکنان برمن نماز نگزارند
قالَتْ (سلام الله علیها): لا تُصَلّی عَلَی اُمَّهٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللّهِ وَ عَهْدَ أبی رَسُولِ اللّهِ فی أمیر الْمُؤمنینَ عَلی، وَ ظَلَمُوا لی حَقیّ، وَ أخَذُوا إرْثی، وَ خَرقُوا صَحیفَتی اللّتی کَتَبها لی أبی بِمُلْکِ فَدَک.

فرمود: افرادی که عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) شکستند، و در حقّ من ظلم کرده و ارثیه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدک پاره کردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند.

بیت الأحزان: ص ۱۱۳، کشف الغمّه: ج ۲، ص ۴۹۴.

۲۲. بعد از غدیر عذری نمانده است
قالَتْ (سلام الله علیها): إلَیکُمْ عَنّی، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِکُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصیرکُمْ، هَلْ تَرَکَ أبی یوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِحَد عُذْراٌ.

فرمود: خطاب به مهاجرین و انصار کرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها کنید، با آن همه بی تفاوتی و سهل انگاری‌هایتان، عذری برای شما باقی نمانده است. آیا پدرم در روز غدیر خم برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟

خصال: ج ۱، ص ۱۷۳، احتجاج: ج ۱، ص ۱۴۶.

۲۳. ره آوردهای ایمان و نماز و زکات و صیام و حج
قالَتْ (سلام الله علیها): جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیهً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ .

فرمود: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی‌ها و شقاوت‌ها قرار داد. و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین نمود. و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را برای استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.

ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۳۱۲، فاطمه الزّهراء (س) ص ۳۶۰، خطبه آنحضرت. احتجاج طبرسی، ج ۱.

۲۴. من اولین کسی هستم که به پدرم رسول الله (ص) ملحق می شوم
قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلی الله علیه وآله وسلم) عَهِدَ إلَیَّ وَ حَدَّثَنی أنّی اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالی وَ ارْضَ بِقَضائِهِ.

فرمود: ای ابا الحسن! (همسرم ) ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل کسی هستم از اهل بیتش که به او ملحق می شوم و چاره ای از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهی خوشنود باش.

بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۲۰۰، ح ۳۰.

۲۵. ره آورد سه روز سلام بر آنحضرت و پدر بزرگوارش (ص)
قالَتْ (سلام الله علیها): مَنْ سَلَّمَ عَلَیهِ اَوْ عَلَی ثَلاثَهَ أیام أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّهَ، قُلْتُ لَها: فی حَیاتِهِ وَ حَیاتِکِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.

فرمود: هر که بر پدرم ـ رسول خدا ـ و بر من به مدّت سه روز سلام کند خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند. راوی گوید: عرضه داشتم: آیا در زمان حیات و زنده بودن؟ فرمود: چه در زمان حیات ما باشد؛ و یا پس از مرگ.

بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۱۸۵، ح ۱۷.

۲۶. علی علیه السلام به وظیفه الهی عمل کرد
قالَتْ (سلام الله علیها): ما صَنَعَ أبُو الْحَسَنِ إلاّ ما کانَ ینْبَغی لَهُ، وَ لَقَدْ صَنَعُوا ما اللّهُ حَسیبُهُمْ وَ طالِبُهُمْ.

فرمود: آنچه را امام علیّ (علیه السلام) ـ نسبت به دفن رسول خدا و جریان بیعت ـ انجام داد، وظیفه الهی او بوده است، و آنچه را دیگران انجام دادند خداوند آن‌ها را محاسبه و مجازات می نماید.

الإمامه والسّیاسه: ص ۳۰، بحارالأنوار: ج ۲۸، ص ۳۵۵، ح ۶۹.

۲۷. جه چیزی برای بانوان بهتر است
قالَتْ (سلام الله علیها): خَیرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا یرَینَ الرِّجالَ وَ لا یراهُنَّ الرِّجالُ.

فرمود: بهترین چیز برای حفظ شخصیت زن آن است که مردی را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.

بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۵۴، ح ۴۸.

۲۸. یاعلی مرا فراموش مکن
قالَتْ (سلام الله علیها): أوُصیکَ یا أبَا الْحَسنِ أنْ لا تَنْسانی، وَ تَزُورَنی بَعْدَ مَماتی.

فرمود: ضمن وصیتی به همسرش اظهار داشت: مرا پس از مرگم فراموش نکن؛ و به زیارت و دیدار من ـ بر سر قبرم ـ بیا.

زهره الرّیاض ـ کوکب الدّری: ج ۱، ص ۲۵۳.

۲۹. برجستگی اندام زنان حتی در حین تشییع جنازه نباید دیده شود
قالَتْ (سلام الله علیها): إنّی قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما یصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یطْرَحُ عَلیَ الْمَرْئَهِ الثَّوبَ فَیصِفُها لِمَنْ رَأی، فَلا تَحْمِلینی عَلی سَریر ظاهِر، اُسْتُرینی، سَتَرَکِ اللّهُ مِنَ النّارِ.

فرمود: در آخرین روزهای عمر پر برکتش ضمن وصیتی به اسماء فرمود: من بسیار زشت و زننده می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه ای روی بدنش تشییع می کنند. و افرادی اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و برای دیگران تعریف می نمایند. مرا بر تخت ـ و بلانکاردی ـ که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده ـ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن ـ ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.

تهذیب الأحکام: ج۱، ص ۴۲۹، کشف الغمّه: ج ۲، ص ۶۷، بحار:ج ۴۳، ص ۱۸۹،ح ۱۹.

۳۰. حجاب حتی در برابر مرد نابینا
قالَتْ (سلام الله علیها): … إنْ لَمْ یکُنْ یرانی فَإنّی أراهُ، وَ هُوَ یشُمُّ الریح.

فرمود: مرد نابینائی وارد منزل شد و حضرت زهراء (علیها السلام)پنهان گشت، وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابینا مرا نمی بیند، من او را می بینم، دیگر آن که مرد، حسّاس است و بوی زن را استشمام می کند.

بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۹۱، ح ۱۶، إحقاق الحقّ: ج ۱۰، ص ۲۵۸.

۳۱. ترک دنیا و مخالفت با غاصبان و…
قالَتْ (سلام الله علیها): أصْبَحْتُ وَ اللهِ! عاتِقَهً لِدُنْیاکُمْ، قالِیهً لِرِجالِکُمْ.

فرمود: بعد از جریان غصب فدک و احتجاج حضرت، بعضی از زنان مهاجر و انصار به منزل حضرت آمدند و احوال وی را جویا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: به خداوند سوگند، دنیا را آزاد کردم و هیچ علاقه ای به آن ندارم، همچنین دشمن و مخالف مردان شما خواهم بود.

دلائل الإمامه: ص ۱۲۸، ح ۳۸، معانی الأخبار: ص ۳۵۵، ح ۲.

۳۲. شیعه اهل بیت کیست؟
قالَتْ (سلام الله علیها): إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناکَ وَ تَنْتَهی عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَأنْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا.

فرمود: اگر آنچه را که ما (اهل بیت عصمت و طهارت) دستور داده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده ایم خودداری نمائی، تو از شیعیان ما هستی وگرنه، خیر.

تفسیر الإمام العسکری (علیه السلام): ص ۳۲۰، ح ۱۹۱.

۳۳. وصیت به علی در مورد ازدواج مجدد
قالَتْ (سلام الله علیها): أُوصیکَ اَوّلاً أنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدی بِإبْنَهِ اُخْتی أمامَهَ، فَإنَّها تَکُونُ لِوُلْدی مِثْلی، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ.

فرمود: در آخرین لحظات عمرش به همسر خود چنین سفارش نمود: پس از من با دختر خواهرم أمامه ازدواج نما، چون که او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدین است. همانا مردان در هر حال، نیازمند به زن می باشند.

بحارالأنوار: ج ۴۳، ص ۱۹۲، ح ۲۰، أعیان الشّیعه: ج ۱، ص ۳۲۱.

۳۴. خدمت به مادر و ره آورد آن
قالَتْ (سلام الله علیها): الْزَمْ عجْلَها فَإنَّ الْجَنَّهَ تَحْتَ أقْدامِها و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّهَ.

فرمود: همیشه در خدمت مادر و پای‌بند او باش، چون بهشت زیر پای مادران است؛ و نتیجه آن نعمت‌های بهشتی خواهد بود.

کنزل العمّال: ج ۱۶، ص ۴۶۲، ح ۴۵۴۴۳.

۳۵. روزه چگونه باید باشد؟
قالَتْ (سلام الله علیها): ما یصَنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ إذا لَمْ یصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ.

فرمود: روزه داری که زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را کنترل ننماید هیچ سودی از روزه خود نمی برد.

مستدرک الوسائل: ج ۷، ص ۳۳۶، ح ۲، بحارالأنوار: ج ۹۳، ص ۲۹۴، ح ۲۵.

۳۶. خوشرویی و ره آورد آن
قالَتْ (سلام الله علیها): اَلْبُشْری فی وَجْهِ الْمُؤْمِنِ یوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّهَ، وَ بُشْری فی وَجْهِ الْمُعانِدِ یقی صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.

فرمود: تبسّم و شادمانی در برابر مؤمن موجب دخول در بهشت خواهد گشت، و نتیجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ایمنی از عذاب خواهد بود.

تفسیر الإمام العسکری (ع) ص ۳۵۴، ح ۲۴۳، مستدرک الوسائل: ج ۱۲، ص ۲۶۲، بحار: ج ۷۲، ص ۴۰۱، ح ۴۳.

۳۷. دست شستن بعد از غذا
قالَتْ (سلام الله علیها): لا یلُومَنَّ امْرُءٌ إلاّ نَفْسَهُ، یبیتُ وَ فی یدِهِ ریحُ غَمَر.

فرمود: کسی که بعد از خوردن غذا، دست‌های خود را نشوید دست‌هایش آلوده باشد، ـ چنانچه ناراحتی برایش بوجود آید ـ کسی جز خودش را سرزنش نکند.

کنزل العمّال: ج ۱۵، ص ۲۴۲، ح ۴۰۷۵۹.

۳۸. بهترین موقع دعا در روز جمعه
قالَتْ (سلام الله علیها): اصْعَدْ عَلَی السَّطْحِ، فَإنْ رَأیتَ نِصْفَ عَینِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلّی لِلْغُرُوبِ فَأعْلِمْنی حَتّی أدْعُو.

فرمود: روز جمعه نزدیک غروب آفتاب به غلام خود می فرمود: بالای پشت بام برو، هر موقع نصف خورشید غروب کرد مرا خبر کن تا برای خود ـ و دیگران ـ دعا کنم.

دلائل الإمامه: ص ۷۱، س ۱۶، معانی الأخبار: ص ۳۹۹، ضمن ح ۹.

۳۹. خداوند گناهان را می بخشد(جز شرک و حق مردم)
قالَتْ (سلام الله علیها): إنَّ اللّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً وَلایبالی.

فرمود: همانا خداوند متعال تمامی گناهان بندگانش را می آمرزد و از کسی باکی نخواهد داشت.

تفسیر التّبیان: ج ۹، ص ۳۷، س ۱۶.

۴۰. حق مرد بر مرکب و منزل
قالَتْ (سلام الله علیها): الرَّجُلُ اُحَقُّ بِصَدْرِ دابَّتِهِ، وَ صَدْرِ فِراشِهِ، وَالصَّلاهِ فی مَنْزِلِهِ إلاَّ الاْمامَ یجْتَمِعُ النّاسُ عَلَیهِ.

فرمود: هر شخصی نسبت به مرکب سواری، و فرش منزل خود و برگزاری نماز در آن از دیگری در أُلویت است، مگر آن که دیگری امام جماعت باشد و مردم بخواهند با او نماز جماعت را إقامه نمایند.

مجمع الزّوائد: ج ۸ ، ص ۱۰۸ ، مسند فاطمه: ص ۳۳ و ۵۲.

۴۱. نگرانی از وضع مردم در روز قیامت
قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَه، ذَکَرْتُ الْمَحْشَرَ وَوُقُوفَ النّاسِ عُراهً یوْمَ الْقیامَهِ، وا سَوْأتاهُ یوْمَئِذ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.

فرمود: اظهار داشت: ای پدر، من به یاد روز قیامت افتادم که مردم چگونه در پیشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ایستاد ـ و فریاد رسی ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) .

کشف الغمّه: ج ۲، ص ۵۷، بحار الأنوار: ج ۸ ، ص ۵۳، ح ۶۲.

۴۲. شفاعت از گنهکاران امت
قالَتْ (سلام الله علیها): إذا حُشِرْتُ یوْمَ الْقِیامَهِ، أشْفَعُ عُصاهَ أُمَّهِ النَّبیَّ

فرمود: هنگامی که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم، خطاکاران امّت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، را شفاعت می نمایم.

إحقاق الحقّ: ج ۱۹، ص ۱۲۹.

۴۳. تلاوت قرآن و دعا برای میت
قالَتْ (سلام الله علیها): فَأکْثِرْ مِنْ تِلاوَهِ الْقُرآنِ، وَالدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَهٌ یحْتاجُ الْمَیتُ فیها إلی أُنْسِ الاْحْیاءِ.

فرمود: ضمن وصیتی به امام علیّ (علیه السلام) اظهار نمود: پس از آن که مرا دفن کردی، برایم قرآن را بسیار تلاوت نما، و برایم دعا کن، چون که میت در چنان موقعیتی بیش از هر چیز نیازمند به اُنس با زندگان می باشد.

بحارالأنوار: ج ۷۹، ص ۲۷، ضمن ح ۱۳.

۴۴. زنان نباید مردان را به مشقت وادارند
قالَتْ (سلام الله علیها): یا أبَا الحَسَن، إنّی لأسْتَحی مِنْ إلهی أنْ أکَلِّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیهِ.

فرمود: خطاب به همسرش امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) کرد و اظهار نمود: من از خدای خود شرم دارم که از تو چیزی را در خواست نمایم و تو توان تهیه آنرا نداشته باشی.

أمالی شیخ طوسی : ج ۲، ص ۲۲۸.

۴۵. عاقبت قاتلان فرزندان پیامبر (ص)
قالَتْ (سلام الله علیها): خابَتْ أُمَّهٌ قَتَلَتْ إبْنَ بِنْتِ نَبِیها.

فرمود: رستگار و سعادتمند نخواهند شد آن گروهی که فرزند پیامبر خود را به قتل رسانند.

مدینه المعاجز: ج ۳، ص ۴۳۰.

۴۶. ره آوردهای اجتناب از گناهان کبیره
قالَتْ (سلام الله علیها): … وَ النَّهْیَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَهِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَهِ ایجاباً لِلْعِّفَهِ.

فرمود: خداوند متعال منع و نهی از شرابخواری را جهت پاکی جامعه از زشتی‌ها و جنایت‌ها؛ و دوری از تهمت‌ها و نسبت‌های ناروا را مانع از غضب و نفرین قرار داد؛ و دزدی نکردن، موجب پاکی جامعه و پاکدامنی افراد می گردد.

ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۳۱۲، فاطمه الزهراء (س﴾ ص ۳۶۰، خطبه معروف. احتجاج طبرسی ج۱.

۴۷. علل حرمت شرک
قالَتْ(علیها السلام): وَ حَرَّمَ – اللّه – الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیهِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إلاّ وَ أنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ أطیعُوا اللّه فیما أمَرَکُمْ بِهِ، وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إنَّما یخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ.

فرمود: خداوند سبحان شرک را (در امور مختلف) حرام گرداند تا آن که همگان تن به ربوبیت او در دهند و به سعادت نائل آیند؛ پس آن طوری که شایسته است باید تقوای الهی داشته باشید و کاری کنید تا با اعتقاد به دین اسلام از دنیا بروید. بنابر این باید اطاعت و پیروی کنید از خداوند متعال در آنچه شما را به آن دستور داده یا از آن نهی کرده است، زیرا که تنها علماء و دانشمندان (اهل معرفت) از خدای سبحان خوف و وحشت خواهند داشت.

ریاحین الشّریعه: ج ۱، ص ۳۱۲، فاطمه الزهراء (س﴾ ص ۳۶۰، خطبه معروف. احتجاج طبرسی ج۱.

۴۸. ره آوردهای فرمانبرداری از عترت نبی (ص)
قالَتْ (سلام الله علیها): أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلی أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیه، لَمّا اخْتَلَفَ فِی اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّی یقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ(علیه السلام).

فرمود: به خدا سوگند، اگر حقّ ـ یعنی خلافت و امامت ـ را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروی و متابعت کرده بودند حتّی دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا ـ و دین ـ اختلاف نمی کردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکی پس از دیگری منتقل می گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد ( عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین) می گردید که او نهمین فرزند از حسین (علیه السلام) می باشد.

الإمامه والتبصره: ص ۱، بحارالأنوار: ج ۳۶، ص ۳۵۲، ح ۲۲۴.

۴۹. آداب دوازده‌گانه سفره
قالَتْ (سلام الله علیها): فی المائده اثنتا عشره خصله یجب علی کل مسلم ان یعرفھا اربع فیھا فرض؛ و اربع فیھا سُنَّه و اربع فیھا تأدیب: فامّا الفرض فالمعرفه و الرضا والتسمیه و الشکر؛ و اما السنه فالوضو ء قبل الطعام و الجلوس علی الجانب الایسر و الاکل بثلاث اصابع و لعق الاصابع؛ فامّا التأدیب فاکل بما یلیک و تصغیر اللقمہ و المضغ الشدید وقله النظر فی وجوہ الناس.

فرمود: آداب سفره دوازده چیز است که واجب است هر مسلمانی آن را بداند. چهار چیز آن واجب است؛ چهار چیز مستحب است و چهار چیز نشانه مراعات ادب است: اما واجبات سفره عبارتند از: معرفت خدا، رضای الهی، شکر پروردگار و قرائت بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع غذا۔ مستحبات سفره عبارتند از وضوء قبل از غذا، نشستن بر طرف چپ (و گذاشتن سنگینی بدن بر سمت چپ)، لقمه با سه انگشت برداشتن و لیسیدن انگشتان، و اما چهار چیزی که رعایت ادب مقتضی آن است عبارتند از: آنچه در برابرت گذاشته شود بخور، لقمه‌های کوچک بردار، غذا را خوب بجو و به چهره دیگران (هم سفره‌ها) کمتر نگاه کن (و به آنها خیره نشو).

منبع: تحف العقول ص ۹۶۲ .

مجمع جهانی شیعه شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا