پرجمعیتترین شهرهای آسیا در سال ۲۰۲۵

نکات کلیدی:
- شهرنشینی در آسیا نسبت به دیگر مناطق جهان به طرز چشمگیرتری رشد کرده است، بهطوریکه شهرهایی مانند شانگهای، دهلی و جاکارتا به مناطق کلانشهری وسیعی تبدیل شدهاند که میزبان دهها میلیون نفر هستند.
- بسیاری از مناطق مرکزی و کوهستانی آسیا هنوز کمجمعیت و کمتر توسعه یافتهاند.
- جاکارتا و نواحی اطراف آن اکنون یکی از بزرگترین مناطق کلانشهری جهان را تشکیل میدهند که بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارند.
آسیا یکی از بزرگترین تحولات شهری را در نیمهقرن گذشته تجربه کرده است. شهرهایی که زمانی اندازههای متوسط داشتند، اکنون به کلانشهرهایی تبدیل شدهاند که جمعیتشان با کشورهای بزرگ رقابت میکند.
امروزه آسیا میزبان بسیاری از بزرگترین مناطق کلانشهری جهان است، از توکیو و دهلی تا شانگهای و داکا. این دادهها از گزارش مرجع World Population Review به دست آمده است.
آسیا در صدر رتبهبندی جهانی کلانشهرها
توکیو همچنان بزرگترین کلانشهر جهان است که بیش از ۳۷ میلیون نفر جمعیت دارد و پس از آن دهلی با حدود ۳۵ میلیون نفر جمعیت قرار دارد. شانگهای، داکا، پکن و بمبئی هرکدام بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارند.
پرجمعیتترین کلانشهرهای آسیا در سال ۲۰۲۵
| شهر | کشور | جمعیت |
|---|---|---|
| توکیو | 🇯🇵 ژاپن | ۳۷,۰۳۶,۲۰۰ |
| دهلی | 🇮🇳 هند | ۳۴,۶۶۵,۶۰۰ |
| شانگهای | 🇨🇳 چین | ۳۰,۴۸۲,۱۰۰ |
| داکا | 🇧🇩 بنگلادش | ۲۴,۶۵۲,۹۰۰ |
| پکن | 🇨🇳 چین | ۲۲,۵۹۶,۵۰۰ |
| بمبئی | 🇮🇳 هند | ۲۲,۰۸۹,۰۰۰ |
| اوزاکا | 🇯🇵 ژاپن | ۱۸,۹۲۱,۶۰۰ |
| چونگکینگ | 🇨🇳 چین | ۱۸,۱۷۱,۲۰۰ |
| کراچی | 🇵🇰 پاکستان | ۱۸,۰۷۶,۸۰۰ |
| استانبول | 🇹🇷 ترکیه | ۱۶,۲۳۶,۷۰۰ |
| کلکته | 🇮🇳 هند | ۱۵,۸۴۵,۲۰۰ |
| مانیل | 🇵🇭 فیلیپین | ۱۵,۲۳۰,۶۰۰ |
| گوانگژو | 🇨🇳 چین | ۱۴,۸۷۸,۷۰۰ |
| لاهور | 🇵🇰 پاکستان | ۱۴,۸۲۵,۸۰۰ |
| تیانجین | 🇨🇳 چین | ۱۴,۷۰۴,۱۰۰ |
| بنگلور | 🇮🇳 هند | ۱۴,۳۹۵,۴۰۰ |
| شنژن | 🇨🇳 چین | ۱۳,۵۴۵,۴۰۰ |
| مسکو | 🇷🇺 روسیه | ۱۲,۷۳۷,۴۰۰ |
| چنای | 🇮🇳 هند | ۱۲,۳۳۶,۰۰۰ |
| جاکارتا | 🇮🇩 اندونزی | ۱۱,۶۳۴,۱۰۰ |
| بانکوک | 🇹🇭 تایلند | ۱۱,۳۹۱,۷۰۰ |
| حیدرآباد | 🇮🇳 هند | ۱۱,۳۳۷,۹۰۰ |
| نانجینگ | 🇨🇳 چین | ۱۰,۱۷۴,۹۰۰ |
| سئول | 🇰🇷 کره جنوبی | ۱۰,۰۲۵,۸۰۰ |
| چنگدو | 🇨🇳 چین | ۹,۹۹۸,۸۷۰ |
| هوشیمین سیتی | 🇻🇳 ویتنام | ۹,۸۱۶,۳۲۰ |
| تهران | 🇮🇷 ایران | ۹,۷۲۹,۷۴۰ |
| ناگویا | 🇯🇵 ژاپن | ۹,۵۳۴,۷۹۰ |
| احمدآباد | 🇮🇳 هند | ۹,۰۶۱,۸۲۰ |
| کوالالامپور | 🇲🇾 مالزی | ۹,۰۰۰,۲۸۰ |
| ووهان | 🇨🇳 چین | ۸,۹۸۶,۴۸۰ |
| هانگژو | 🇨🇳 چین | ۸,۵۹۱,۰۴۰ |
| سورات | 🇮🇳 هند | ۸,۵۸۱,۷۳۰ |
| بغداد | 🇮🇶 عراق | ۸,۱۴۱,۱۲۰ |
| شنیانگ | 🇨🇳 چین | ۷,۹۷۴,۲۷۰ |
| ریاض | 🇸🇦 عربستان سعودی | ۷,۹۵۲,۸۶۰ |
| فوشان | 🇨🇳 چین | ۷,۸۱۷,۱۶۰ |
| دونگگوان | 🇨🇳 چین | ۷,۷۷۲,۸۶۰ |
| هنگکنگ | 🇭🇰 هنگکنگ | ۷,۷۶۸,۵۱۰ |
جاکارتا و ظهور مناطق شهری عظیم
جاکارتا بزرگترین منطقه شهری متصل به هم را تشکیل میدهد که خانه بیش از ۳۰ میلیون نفر است. این رشد نتیجه دههها مهاجرت به هابهای اقتصادی در اندونزی است.
الگوهای مشابهی در دلتاهای رودخانهای چین و کریدورهای عمده هند مشاهده میشود، جایی که شهرهای همسایه به مناطق کلانشهری واحد تبدیل شدهاند. این مناطق کلانشهری ویژگی اصلی توسعه مدرن در آسیا را نشان میدهند: شهرهایی که به طور افقی گسترش یافتهاند تا با دیگر مناطق هممرز شوند.
دشت ایندوگانگتیک به کمربند شهری پیوسته تبدیل میشود
از لاهور تا داکا، دشت ایندوگانگتیک به یکی از متراکمترین کریدورهای شهری در جهان تبدیل شده است.
شهرهایی مانند دهلی، کلکته، داکا و لاهور یک زنجیره تقریبا بدون وقفه از توسعه را تشکیل میدهند که توسط زمینهای حاصلخیز و سیستمهای رودخانهای بزرگ پشتیبانی میشود. در مقابل، مناطق کوهستانی مانند تبت، هیمالیا و آسیای مرکزی همچنان کمجمعیت و کمتر شهریسازی شدهاند.
گردآوری: کلبه سرگرمی
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کلبه سرگرمی بنویسید.



