چرا موزههای دنیا دیگر از هنرمندان ایرانی کار نمیخرند؟

حجت امانی، نقاش، خوشنویس و پژوهشگر هنر ایرانی، میگوید: «بازار هنر دنیا هماکنون متمرکز بر جنبشهای هنری عراق است. چون ما از معیارهای جهانی عدول کردیم و مسیر را اشتباه رفتیم. چون دلالان آثار هنری، سرمایهداران ناآگاه و خانههای حراج موجب شدند معیارهایی داخلی به وجود بیاید که فقط در داخل ایران خریدار دارد.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت امانی، نقاش، خوشنویس و پژوهشگر هنر ایرانی، در گفتوگو با خبرآنلاین درباره وضعیت هنر ایران در بازار جهانی هشدار داد که معیارهای داخلی، جایگاه ما را در خاورمیانه تهدید کرده است.
او در پاسخ به این سوال که: «شما از جمله هنرمندانی هستید که هنرتان در بیرون از ایران هم مورد توجه است. نمایشگاههای بسیاری برگزار کردهاید و چندین اثرتان در موزههایی در کشورهای گوناگون نگهداری میشود. میخواهم بدانم وضعیت هنرهای تجسمی ایران را در بازار بینالمللی چهطور ارزیابی میکنید؟» چنین گفت:
«ما در برههای، آنجا که وابسته به سنتها و ریشهها بودیم همراه با جنبشهای نوی در حال بروز، درست عمل کردیم. عملکرد درست ما مثلا مربوط به سالهای پیش از انقلاب بود. مثل مکتب سقاخانه. دورهای که به ویژگیهای زیباییشناسانهی هنر عامه ارج میگذاشتیم. همین زیباییشناسی بود که در دنیا مورد توجه قرار میگرفت. عملکرد درست ما موجب شده بود بتوانیم پابهپای جریانهای هنری نو خاورمیانه پیش برویم. و حتی جایگاهی جهانی پیدا کنیم. تا جایی که به جرات میتوانم بگویم بازار هنر ایران در منطقه خاورمیانه بازاری پرونق بود اما سطح کیفیمان رفتهرفته پایین آمد. تا جایی که دیگر مولفههایمان همخوانی خود را با مولفههای جهانی از دست دادند. درواقع مولفههای مزاحمی به مولفههای پیشین چسبیدند. همین شد که جایگاهمان را در خاورمیانه از دست دادیم.»
او ادامه داد: «و همین میشود که نقاشانی در ایران بالاترین رقمها برای تابلوهایشان رد و بدل میشود اما یک نمونه از کارهایش در هیچ موزهای در دنیا نیست. و همین میشود که موزههای دنیا دیگر از هنرمندان ایرانی کار نمیخرند. و همین میشود که ناچار میشویم اشاره کنیم به عنوان مثال بازار هنر دنیا هماکنون متمرکز بر جنبشهای هنری عراق است. چون ما از معیارهای جهانی عدول کردیم و مسیر را اشتباه رفتیم. چون دلالان آثار هنری، سرمایهداران ناآگاه و خانههای حراج موجب شدند معیارهایی داخلی به وجود بیاید که فقط در داخل ایران خریدار دارد. ضمن این که در نظر داشته باشید اگر به همین شکل ادامه دهیم حتما آن مخاطبان اندکمان را هم از دست خواهیم داد. به گونهای که همین حالا هم مخاطبان هنری ایران در خارج از کشور، خود ایرانیها هستند.»
متن کامل این گفتوگو را اینجا بخوانید.
۲۴۲۲۴۲




